Resultat 1 till 8 av 8

Standard Måla på tapet?

Hej!

Jag tänkte måla om i ett av våra rum. Just nu är det vanlig tapet där(utan djupmönster). Undrar om det krävs några speciella förarbeten samt om någon målarfärg är bättre än någon annan för detta ändamål?

Standard

Är det papperstapet så se bara till att slipa ner skarvarna samt spackla eventuella hål.
    Ett problem som kan uppnå är att tapeten lossnar när den blir blöt samt att bubblor kan uppstå. Vill du ha perfekt resultat så slit ner tapeten och spackla. Skaffaen rulle papp och maskeringstejp också.

Standard

Tack, jag har fått höra på annat håll också med problemet att den kan just lossna. Jag tror dock våra tapeter sitter rätt bra och jag har fått tips om att köpa rätt färg som inte är så blöt.

Standard

Vi målade på strukturtapeten här hemma när vi flyttade in. Målaren började med att lägga ett lager patentfärg för att förhindra blåsor etc. Har funkat utmärkt!

Vattenburen patentgrund för dåligt bundna underlag som tapetväggar, nertvättade limfärgstak, puts- och sandspacelytor m.m. Övermålningsbar efter 6 timmar.

Standard

Tack för tipset Thomas. Jag hittade dessutom en bra guide här med text och illustrationer.

Reg.datum
    b 2008

Standard

Hej!

Jag tänkte att jag fortsätter på den här tråden...
    I det huset vi ska flytta nu är tapeterna lite "buckliga" jag antar att det är eftersom huset är gammalt. (finns inga fuktskador) Är det bättre att ta bort tapeten och spackla då eller kan man försöka sig på att måla ändå?

Standard

Är det små "blåsor" kan du ju bara slipa bort dom ifall det är tunn tapet. Men annars om hela tapeten är alldeles bucklig skulle jag nog slita ner allt och spackla är ju inge roligt att ha kvar samma buckliga vägg.

Reg.datum
    b 2006

Standard

Håller på att måla väggarna i sovrummet idag som är tapet, återkommer med resultat + bilder när allt är klart...

Uppdatering 28/10: Ni kan läsa om det här!
    Mötesplatsen för husägare - http://www.hus.se/

Liknande ämnen

1. Måla avlånga rum
    Av fixarinnan i forum Måla & tapetsera
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-02-23, 06:Feb
  2. ECO wall tapet
    Av Susanne i forum Måla & tapetsera
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-04, 20:Jan

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen