Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Bygga nytt

Standard Bygga nytt

Jag vill veta vad som blir enklast när man ska bygga nytt? Ska man få stommen gjord av ett företag som sen sätter det på plats? Och sen ha byggare som fixar resten inne i huset?
    Vilket pris bör man räkna vid nybygge per kvadrat? Jag räknar 15.000 kr + tomt + vatten och avlopp. Något mer?

Reg.datum
    b 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av fiagumman Visa inlägg
    Jag vill veta vad som blir enklast när man ska bygga nytt? Ska man få stommen gjord av ett företag som sen sätter det på plats? Och sen ha byggare som fixar resten inne i huset?
    Vilket pris bör man räkna vid nybygge per kvadrat? Jag räknar 15.000 kr + tomt + vatten och avlopp. Något mer?
    Tror du det räcker med 15.000K per kvadrat? Vi räknade på ett utbygge på vårt hus och det landade på ca 30.000 per kvadrat...

Sedan tillkommer
    Uppvärmning, El anslutning, tele anslutning, "Vissa kommuner tar en avgift för avrinning från tomten av regnvatten"

Kan inte alla kostnader, men har ett par kompisar som byggde nytt för ett tag sedan och det dök upp massa avgifter som dom inte alls räknat med, så se till att ha en kalkyl från A till Ö

Standard

Det beror på var i landet du bor. Men om du inte bor i storstadregion så bör du landa på ca 15000/m2. Men sen beror det på vad du ska ligga på för nivå, du kanske vill ha svart sjösten i hela huset, det är sånt som drar upp priset. Men om du vill ha ett hus med normal std så bygger du det för 15000. Jag brukar hamna på 13000 när det är ett normalt hus.

Standard

Hittadeartiklar på vivilla om nybyggnation.

Det är oftast ett billigare boende i ett nybyggt hus. Driftskostnader är lägre än i ett äldre hus. Detta ska också tas med i beräkningen om man nu står i valet och kvalet mellan att bygga nytt eller köpa ett äldre hus. Ett nytt hus har nya maskiner och vitvaror som är mer energisnåla och inte bör gå sönder. Huset är välisolerat och har moderna uppvärmningssystem. Det ska inte komma några oväntade omläggningar av tak, dräneringar eller målning av fasad på många år. Köper man ett äldre hus är kostnader för detta, exklusive renoveringar inomhus, något som oftast måste ingå i boendekalkylen. I ett nybyggt hus är man de först fem åren också befriad från att betala fastighetsskatt.

------

Lite att tänka på när man köper ett nytt hus är det också endast det man köper. Iordningsställande av tomten kostar också pengar. Likaså vill man gärna ha ett garage och ett ordentligt förrådsutrymme för trädgårdsredskap, skidor och cyklar. Kanske det också tillkommer kostnader för att dra el och vatten till huset. Markarbeten innan själva husbygget är igång kan bar de gå på några hundra tusen kronor.
    Är det stora sprängarbeten kan kostnaden för detta gå på 300 000 kronor.

Det är alltså många olika kostnader som tillkommer vid en nybyggnation förutom själva huset. Om ni beställt ett nyckelfärdigt hus med fast pris, ta noggrant reda på vad som ingår i detta. Och se till att ha bra försäkringar!

Reg.datum
    b 2008

Standard

Några skräckexempel på nybyggen..
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5186033.ab

Liknande ämnen

1. Nytt proppskåp
    Av Tumstock i forum El
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-03-22, 18:Mar
  2. Bygga nytt eller bygga till?
    Av Ann i forum Bygga hus & hustillverkare