Vill du skriva inlägg? Bli medlem

Insynsskydd trädgård

Registrera Medlemslista Dagens inlägg RSS
 Läs mer om: Trädgård
Svara
Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
  Citera  #1  
Gammal 2010-01-27, 09:38
Familjen K Familjen K är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Jan 2010
Standard Insynsskydd trädgård

Vi har nyligen köpt ett nytt hus i ett mysigt villaområde. Grannarna verkar vara väldigt trevliga så det är inte det men vi känner att vi skulle vilja ha ett mycket bättre insynsskydd mot vår trädgård. Som det är nu kan de närmsta grannarna se rätt in till oss och är jag inte förtjust i.
Vi har dessutom små barn som vi inte vill ska springa runt i grannarnas trädgård.
Vilken typ av skydd får vi sätta upp, behöver vi tillstånd för att ex.vis sätta upp ett högre staket / plank runt trädgården?
  Citera  #2  
Gammal 2010-01-29, 12:38
leifjuno leifjuno är inte uppkopplad

Senior Member
Reg.datum: Mar 2009
Hej Familjen K!
Staket, av nät, trä med gles panel eller tät får du utan bygglov sätta upp med en höjd upp till 120 cm. För att granarna fortsatt ska vara trevliga, bör ni tillfråga vad deras inställning är och hur de skulle uppfatta ett staket. Kanske tycker de om förslaget och vill dela kostnaderrna med er. Annars behöver ni deras skriftliga tilllåtelse för att få vistas på deras tomt vid underhåll av staketet. Om ni inte får det måste staketet stå så långt in på er tomt att ni gå utanför vid underhåll, det kan bli besvärligt vid gräsklippning (minst en gräsklippares bredd).
En häck tar lite längre tid men den växer, blir tät och gärna högre en120cm
Om ni vill bygga staket plank högre än 120cm måste ni söka bygglov, Visst kan det gå men tänk på grann sämjan först, Det är alltid bra Att komma överens med grannen.
Leifjuno
  Citera  #3  
Gammal 2010-02-01, 10:49
Masens avatar
Masen Masen är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Dec 2008
Det finns inga generella regler avseende olika sorters insynsskydd som häckar, staket, murar osv. utan det är respektive kommun som har sina egna bestämmelser.

Att plantera en häck kräver inte något tillstånd men man kan tänka på att plantera den strax innan själva tomtgränsen då häcken oftast breder ut sig i takt med att den växer. Kanske finns det nån granne som har åsikter om det annars.

Vad det gäller staket så krävs inget bygglov men olika kommuner definerar staket på olika sätt. Det skiljer mellan komnuner vad det gäller genomsiktlighet och höjd.

Ett plank räknas som ett plank om genomsiktligheten är mindre än det som kommunen satt upp som gräns. Ett plank kräver bygglov då kommunerna ofta vill ha ett öppet villalandskap och inte instängda tomtar så det kan bli problem att få bygglov.
  Citera  #4  
Gammal 2010-02-06, 10:03
Anneli Anneli är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Feb 2010
Vi har bestämt oss för att plantera en häck runt hela vår trädgård till våren som insynsskydd.
Jag kan ingenting om häckar och behöver därför ha lite hjälp vad vi ska välja.
Då den ska fungera som insynsskydd behöver den ju ha en viss höjd och vara tät. Vi har dessutom små barn så den ska inte vara "stickig" och inte ha giftiga bär. Det är ju ingen nackdel om den är snabbväxande också.
Någon som har några bra tips?
  Citera  #5  
Gammal 2010-02-09, 10:56
Sofies avatar
Sofie Sofie är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Dec 2008
En granhäck är en mycket tät och tålig häck som dessutom är vintergrön. En variant som vi själva har heter Piceba abies. Det krävs dock ett visst underhåll i form av beskärning, speciellt om den ska växa högt.
  Citera  #6  
Gammal 2010-02-12, 07:00
Susannes avatar
Susanne Susanne är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Nov 2008
Vi har en häck hemma som heter häggmispel som var väldigt snabbväxande.
Våran är ungefär 3 meter hög nu och fördelen med den är att den får väldigt vacker färg på hösten också.
Kanske kan vara ett alternativ för dig?
  Citera  #7  
Gammal 2010-03-15, 20:59
Torpägaren Torpägaren är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Mar 2010
Buxbommen är fin och tät och är lätt att hålla i trim. Tujor kan också vara ett alternativ till en tjock granhäck. Liguster är också en trevlig växt att använda som häck.
ETt alternativ mellan häck och plank är att bygga en lite kraftigare spaljé. Då kan man till exempel sätta vackra klimatis glädja både er och grannen. Eller varför inte en doftande syrén, häckberberis, korallkornell eller häggmispel. Min favorit är helt klart den klassiska syrénen. Det går ju även att blanda olika buskar.
Låt fantasin flöda och glöm inte att snacka med grannarna som så många andra tipsat om.
  Citera  #8  
Gammal 2010-04-08, 17:41
Landskapsarkitektstudent

Smile Det finns många olika snabbväxande häckar

Om jag får tipsa om en nyare sätt att tänka när det gäller insynsskydd så skulle jag vilja föreslå flätad pil. Pil (Salix på latin) är otroligt snabbväxande och du får i stort sett en fullt insynsskydd första året. Häcken fås genom att långa raka grenar av pil sticks ner direkt i jorden och bildar ett snett rutmönster. Grenarna får väldigt snabbt rötter vilket gör att nya skott skjuts ut från den från början kala raka grenen. Höjden på häcken får du upp på en gång om än lite gles i början. Häcken blir tät men smal vilket är bra om du bor på en mindre tomt. man kan dessutom bygga portaler och kojor till barnen i samma material!

kolla in hemsidan www.salixprodukter.nu

Ett annat alternativ som används flitigt till nyfunkishus är avenbok (Carpinus betulus) eller vanlig bok (Fagus sylvatica). De går att få i ganska stora storlekar vilket ger ett intryck av "färdig " trädgård direkt. Det bästa av allt är att de båda har bruna blad som sitter kvar hela vintern vilket ger insynsskydd även då. Framförallt boken har vackert kopparbruna släta blad.

Ett snyggt staket som är 120 centimeter högt kan bli himla snyggt om man bygger det resterande som en spaljé, dvs med mycket mer luftinslätt. vad jag vet har inte komunen några åsikter om hur hög spaljé man får ha. Fint att låta klematis eller rosor klättra upp i! Jag har hur många förslag som hellst egentligen...det här är bara några...
  Citera  #9  
Gammal 2010-04-13, 13:30
Liseth Liseth är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Vi har en häck hemma hos oss som heter "Avenbok" som jag gillar jättemycket. Den växer snabbt och vår är ca 1.7 meter hög nu efter ca 2.5 år tror jag.
Den är inte vintergrön men den är ganska tät ändå så den fungerar hyfsat som insynsskydd även då.

Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Planeringsverktyg för trädgård på datorn Rogga Utomhus 0 2008-07-06 19:46