Vill du skriva inlägg? Bli medlem

Kostnad renovera badrum

Registrera Medlemslista Dagens inlägg RSS
 Läs mer om: Badrum
Svara
Ämnesverktyg Betyg: Betyg för ämne: 4.00 i medelbetyg (1 röster). Visningsalternativ
  Citera  #1  
Gammal 2009-06-10, 08:21
EvaNygren EvaNygren är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Jun 2009
Standard Kostnad renovera badrum

Är det någon som har renoverat ett badrum på ca 7-8 kvm?
Vi ska ha kakel på väggarna och klinker på golvet (Klinkers med golvvärme el), nytt handfat med blandare och gärna ett badkar med bubbelfunktion.
Vi vill anlita ett företag som gör hela renoveringen. Vad är en rimlig summa för detta jobb?
  Citera  #2  
Gammal 2009-06-10, 14:19
rörmokaren rörmokaren är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Jan 2009
Du får nog räkna med 100 000 i runda slängar
  Citera  #3  
Gammal 2009-06-17, 12:18
Karro Karro är inte uppkopplad

Medlem
Vi håller på med ett badrum nu.
Vi ska göra allt själva utan att sätta kakel, och så måste det ju komma en rörmokare och en elektriker.
Det är ca 4 kvm och vi gör en totalrenovering,vi kommer att riva ur allt. Det kommer nog att landa någonstan mellan 60.000-70.000 när vi är klara.
  Citera  #4  
Gammal 2009-06-30, 08:10
HPW HPW är inte uppkopplad

Medlem
Jag har renoverat det lilla duschrummet och fick en muntlig uppgift att det inte skulle bli så dyrt. För att spara pengar rev jag ut allt själv så att hantverkarna kom till ett tomt skal. I detta lilla rum (3 kvm) gjordes bara det nödvändiga. Byte av golvbrunn, golvvärme, flytspackling, våtrumsgips, fuktspärr, kakling. Slutnotan landade på 127 000 kr...! Är det rimligt? Min uppskattning är att det var långt under halva jobbet mot det stora badrummet... Börjar firmorna utnyttja ROT-avdraget för att höja priset och på så sätt tjäna mer pengar?
  Citera  #5  
Gammal 2009-07-04, 08:38
Holger Wästlund Holger Wästlund är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Dec 2008
Standard Gör ett förfrågningsunderlag

Hej!

De uppskattningar som du fått, 60.000-70.000:-, 100.000:- och 127.000:- kan alla vara rätt.

Jag rekommenderar att du gör enligt följande:

1. Gör ett enkelt förfrågningsunderlag, dvs en enkel skiss och en kortfattad beskrivning av den inredning du vill ha.

2. Försök att få in offerter från ca 3 st byggare, ev. upp till 5 st. I dag är det svårt att få in offerter pga överhettningen. Min gissning är att offerterna kommer att variera med 40-50 % mellan den lägsta och den högsta.

3. Skriv ett avtal. Använd Hantverkarformuläret09.

4. Se till att du har en ordentlig fortlöpande kontroll av samtliga kostnader under byggets gång.

5. Försök att tänka igenom allt ordentligt från början. Alla ändringar under byggets gång kostar oproportioneligt mycket.

Lycka till!

Holger Wästlund
  Citera  #6  
Gammal 2009-07-10, 23:20
rörmokaren rörmokaren är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Jan 2009
En del firmor vet jag att att dom hellre höjer timpenningen och struntar att skicka in resterande till skattemyndigheten för att det är helt enkelt för mycket jobb med allt pappersarbete.Jag själv tar inga privatkunder längre och många rörfirmor som jag pratat med gör inte heller det.
  Citera  #7  
Gammal 2009-07-22, 20:28
Holger Wästlund Holger Wästlund är inte uppkopplad

Medlem
Standard Några tar betalt innan arbetet utförs

Vissa firmor tar betalt innan jobbet utförs

Sedan det nya systemet för rot-avdrag infördes 1 juli, vill många hantverkare ha betalt innan jobbet är klart.
Enligt det nya systemet får kunden en skattereduktion direkt. Tanken är att det hantverksföretag som har utfört jobbet får ut motsvarande belopp av Skatteverket.

Grundreglerna i det nya systemet är att jobbet ska vara gjort och att företaget ska ha fått betalt av kunden innan man kan få pengar från Skatteverket.

I en hel del fall skickar företagen ansökan till Skatteverket redan när man fakturerar kunden, eller kräver förskottsbetalning av kunden för att kunna skicka in ansökan till Skatteverket tidigare.

Källa: TT
  Citera  #8  
Gammal 2009-09-29, 08:52
Elisa Elisa är inte uppkopplad

Medlem
Mitt lilla badrum på 4 kvm kostade närmare 80..000
Har en blandning av sjösten och mosaik med jacuzzi och golvvärme.
  Citera  #9  
Gammal 2009-10-11, 23:46
Gäst

Wink total kostnad

material kostnad tätskikt remsa primer flyttspakel att riva arbets kosnad 21000:- sen tilkommer kakel ,våtrumsväg och klinkers eller mosaik el och rör vet ej..
  Citera  #10  
Gammal 2009-10-15, 08:30
eeleen eeleen är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Oct 2009
Jag funderar på att anlita någon firma för att renovera och helkakla mitt badrum. Det kommer säkert att kosta 100.000 kr. Är det något särskilt jag behöver tänka på? Kan jag använda mig av muntligt avtal?
  Citera  #11  
Gammal 2009-10-20, 07:33
Byggarens avatar
Byggaren Byggaren är inte uppkopplad

Senior Member
eelen:
Gå gärna ut med offertförfrågan till flera hantverkare, hus.se har en bra tjänst som finns här: http://www.hus.se/hantverkare/ där du specificerar
så bra som möjligt vad som ska göras, så att du sedan kan jämföra offerterna.

Vidare är det lämpligt att hantverkaren har våtrumsbehörighet. Använd helst ett skriftligt avtal, eftersom ett badrumsarbete innehåller alltför många delar, som du och hantverkaren vid muntligt avtal annars lätt kan missuppfatta varandra om. Tänk på att skriva in i avtalet att kartongklädda gipsskivor inte får användas i ert badrum.

Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Kostnad arkitekt Ella Köpa & sälja hus 3 2009-12-03 12:11
Renovera köksbänk Bella Kök 2 2009-02-03 07:31
Renovera krypgrund Zeth Byggmaterial & byggteknik 1 2009-01-13 19:40
Renovera badkar Malin Övrigt 1 2008-12-23 15:29
Kostnad Husmusen Förklaringar av ord och begrepp 0 2007-04-17 07:35