17 inloggade medlemmar
Hus.se Lägenhet.se Mäklare.se
Köpa, sälja eller bygga hus?
Vill du skriva inlägg? Bli medlem

Kök med köksö

Registrera Medlemslista Dagens inlägg RSS
 Läs mer om: Kök
Svara
Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
  Citera  #1  
Gammal 2009-03-30, 11:45
GBG GBG är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Mar 2009
Standard Kök med köksö

Vi ska sätta in köksö i vårat kök. Hur får man det fint på baksidan av köksluckorna?
Jag antar att man måste ha några skivor av något slag för att täcka? Vilken typ av sockel ska man ha runt?
  Citera  #2  
Gammal 2009-03-30, 21:47
rörmokaren rörmokaren är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Jan 2009
Jag köpte samma köksluckor som till köket och skruvade dit både på baksidan och på gaveln blev kanon.
  Citera  #3  
Gammal 2009-07-22, 19:37
Holger Wästlund Holger Wästlund är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Dec 2008
Standard Du kan kanske ha en flyttbar köksö

Om du placerar spis och vask utmed de fasta vägguppställningarna kan köksön göras flyttbar på hjul eller på ben.

Den kan placeras helt fritt eller med en kortsida mot en vägg eller mot matbordet.

Lycka till!

Holger Wästlund
  Citera  #4  
Gammal 2009-11-16, 13:09
andrea2 andrea2 är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Vi håller på att planera allt för vårty nya hus och just nu försöker vi överväga om man ska ha köksö eller inte. Varför/varför inte? Kan man ha diskhon på köksön eller hur resonerar ni? Något annat att tänka på?
  Citera  #5  
Gammal 2009-11-23, 06:19
Hemmafixarns avatar
Hemmafixarn Hemmafixarn är inte uppkopplad

Medlem
Jag är inte förtjust i köksöar. Framför allt gillar jag inte när spisen står där, det innebär ju att man måste bära kastrullerna till handfatet och det kan ju hända en del otrevliga olyckor då med husdjur och barn ex.vis.
Så i den aspeketn hade jag nog valt att ha både diskho och spis på köksön i så fall.
  Citera  #6  
Gammal 2010-03-17, 07:02
Susannes avatar
Susanne Susanne är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Nov 2008
Vi har en köksö hemma och jag tycker det är jätteläckert. Vi har installerat en häll och diskho på själva köksön för att slippa gå runt med kokande vatten och man slipper massa söl på golvet.
Vi har diskho även på den vanliga delen av köket och det är jättebra att ha vatten på flera ställen samtidigt om man är flera som hjälps åt att laga mat.

På sidorna på köksön har vi kaklat vilket är jätteläckert och ganska lätt att göra.
Sammanfattningsvis tycker jag att en köksö är väl värt att investera i om man har plats för det gör att köket känns mer hemtrevligt och det är jättemysigt när man är flera samtidigt som lagar mat.
  Citera  #7  
Gammal 2010-03-18, 07:01
Byggarens avatar
Byggaren Byggaren är inte uppkopplad

Senior Member
För er som funderar på köksö så ska jag nämna det att det går alldeles utmärkt att själv bygga en köksö utifrån en kökstillverkares stommar. Populärt är det också att rullande köksöar, vi byggde nyligen en köksö med Ikea-stommar och bänkskivor som grund och satte täckande skivor på sidorna.

Det är ganska lätt jobb och man kommer oftast undan ganska billigt i förhållande till att köpa en färdig köksö från en leverantör.
  Citera  #8  
Gammal 2010-03-18, 20:40
Helena möllan Helena möllan är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Mar 2010
Vi har en köksö som jag bara älskar! Köpte sedvanliga stommar för ena sidan och sidor till den andra sidan, men inga skåp. Där har vi bara tomt under själva skivan som löper i samma längs som stommarna går och lika brett. Det blir som ett barbord. Perfekt att ha som en social plats i köket. Har satt barstolar på den öppna sidan och där sitter gästerna gärna och snackar medan jag lagar mat. Det har gjort matlagningen så mycket roligare och tillställningar så mycket mindre stressande. Dessutom är det lätt att hiva över en uppgift eller två när de ändå sitter där med bänkskiva och allt! :-)
  Citera  #9  
Gammal 2010-06-16, 17:20
Lilla Anna Lilla Anna är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Vi ska göra en köksö med stommar från IKEA, sätter täcksidor på baksidan. Sen kommer bänkskivan skjuta ut 20 cm för att göra en bardisk.

Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Bänkskiva kök Frida Kök 14 2010-03-06 16:45
Erfarenheter KVIK kök Puttel Kök 3 2010-01-27 12:54
Välja golv i kök Sara@ Kök 1 2009-03-16 08:00
Kallskafferi i kök. Linda Kök 3 2009-01-17 12:31