Vill du skriva inlägg? Bli medlem

Isolera och bygga golv i badrum

Registrera Medlemslista Dagens inlägg RSS
 Läs mer om: Badrum
Svara
Ämnesverktyg Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (1 röster). Visningsalternativ
  Citera  #1  
Gammal 2009-01-07, 10:14
Chelsea Chelsea är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 59
Standard Isolera och bygga golv i badrum

Hej. Hoppas att någon kan hjälpa mig med hur jag skall göra.

Vi renoverar vårt badrum. Vi har sedan lång tid tillbaka redan köpt ett vattenburen golvärme paket (Roth Clima Comfort system) Se: http://www.roth-nordic.se/golv_forla...agbyggande.php

Vi köpte detta då vi bara tänkt att göra om lite. Men nu har vi rivit hela golvet ända ned till markplattan. Nu skall vi återuppbygga golvet och lägga någon form av isolering innan vi lägger golvärmen och sist klinkers.

Vilket är bästa sättet. Skall man lägga golvfregolit och värmegolvet på detta och sist flytspackla ? Blir det tillräckligt stumt?

Fick tips om att man kan använda lecakulor (2-4 mm) och blanda detta med flytspackel och bygga upp golvet med detta, eftersom det ger en bra isolering samtidigt som det blir hållbart och stumt. Lägga golvvärmen ovan på detta, och sist flytspackla.

En annan ide jag har är att regla upp golvet, lägga fregolit emellan och golvspånskivor som limskruvas ovanpå. Sedan flytspackla.

Från markplattan upp till tänkt färdigt golv är det ca 13 cm. Så det finns en del att fylla upp.

Golvärme paketet som vi redan köpt har färdiga plast plattor med spår som man lägger värmerören i. Detta paket bygger endast 17 mm.

Bifogar lite bilder så kanske det blir lättare att förstå.
De röda sträcken på bilderna är var det färdiga golvet skall sluta. Det är ungefär 13 cm. Det inget mått som måste vara exakt. Eftersom det går att använda högningsringar på golvbrunen och likn,

Så om någon snälla kunde ge mig lite tips vore jag så tacksam,

/Kjell
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Bad_1.jpg (220.7 KB, 36 visningar)
Filtyp: jpg Bad_2.jpg (220.4 KB, 25 visningar)
Filtyp: jpg Bad_3.jpg (208.6 KB, 24 visningar)
  Citera  #2  
Gammal 2009-01-07, 11:02
Byggarens avatar
Byggaren Byggaren är inte uppkopplad

Senior Member
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 178
Citat:
En annan ide jag har är att regla upp golvet, lägga fregolit emellan och golvspånskivor som limskruvas ovanpå. Sedan flytspackla.
Det låter som ett vettigt alternativ tycker jag.
Jag är ingen golvläggare men jag hade nog reglat upp golvet ock kört följande nerifrån och upp (kanske lite overkill men better safe then sorry):

- Golvreglar cc 300
- Frigolit
- 22 mm golvspånskiva
- Plåtar+ slingor (Såg att systemet du köpt består av spårade cellplastskivor limmat på en heltäckande aluminiumplåt)
- Primer
- Armeringsnät
- Flytspackel
- Tätskikt (Glöm inte detta för guds skull!!)
- Fix
- Klinkers
  Citera  #3  
Gammal 2009-01-07, 11:24
Chelsea Chelsea är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 59
Citat:
Ursprungligen postat av Byggaren Visa inlägg
Det låter som ett vettigt alternativ tycker jag.
Jag hade nog reglat upp golvet ock kört följande nerifrån och upp (kanske lite overkill men better safe then sorry):

- Golvreglar cc 300
- Frigolit
- 22 mm golvspånskiva
- Plåtar+ slingor (Såg att systemet du köpt består av spårade cellplastskivor limmat på en heltäckande aluminiumplåt)
- Primer
- Armeringsnät
- Flytspackel
- Tätskikt (Glöm inte detta för guds skull!!)
- Fix
- Klinkers
Absolut safe then sorry.
Du har rätt, men dock har mitt system inga aluminiumplåtar. Det är i stället plastskivor med skyddsfolie under som man drar av och har lim under som fäster mot underlaget. Plattorna är spårade så att man lägger väreslingorna i dem.

Skall jag lägga armeringsnät ovanppå golvärmen innan jag flytspacklar ? Kanske man i så fall skall skippa plattorna och i stället naja fast rören ? Fast då skulle jag kanske ha nätet under rören ?

Helt riktigt. Efter flytspackel blir det att köra ordentligt och noga med tätskikt.

Det jag är ute efter är att jag inte vill ha en golv som sviktar eller låter ihåligt på något sätt. Samt att jag är enormt nervös för att det skall bli fukt under. Dvs att det smyger in kondens under golvspånskivorna så att jag får problem med reglar och eller golvspånskivorna.

Jag har inte sett någon fukt alls och plattan som ligger direkt på mark är givetvis helt torr, men kall.

Tack för ditt svar.
  Citera  #4  
Gammal 2009-01-07, 11:49
Fuktarns avatar
Fuktarn Fuktarn är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 59
Hej Chelsea,
Jag uppfattar det som du vill lägga golvvärmen på platta på mark, finns det någon isolering under plattan?
  Citera  #5  
Gammal 2009-01-07, 12:14
Chelsea Chelsea är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 59
Citat:
Ursprungligen postat av Fuktarn Visa inlägg
Hej Chelsea,
Jag uppfattar det som du vill lägga golvvärmen på platta på mark, finns det någon isolering under plattan?
Nja inte direkt på plattan. Jag har tänkt att isolera ovanpå plattan innan jag lägger golvärmen. Det finns ingen isolering under plattan. Den ligger på ett mackadam lager.

Jag har ca. 13 cm från befintlig platta till tänkt färdigt golv att leka med.

/Kjell
  Citera  #6  
Gammal 2009-01-07, 12:34
Fuktarns avatar
Fuktarn Fuktarn är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 59
Det finns lite risker kring oisolerade plattor.
Med golvvärme kan marken under huset bli så varm att det finns risk för omvänd fukttransport. Om den relativa fuktigheten i marken är hög transporteras fukt från marken till grunden. I synnerhet gäller detta om isoleringen är dålig. När golvvärmen stängs av på våren kan marken under huset bli varmare än grunden,
vilket gör att fukt från marken vandrar inåt. Därför brukar man rekommendera 300 mm isolering under plattan. Så för säkerhets skull kan golvvärmen lämnas påslagen som låg grundtemperatur för att motverka nedkylning av plattan.

Jag hade inte lagt reglar direkt på plattan utan lagt frigolit av bättre kvalitet typ XPS underst.
  Citera  #7  
Gammal 2009-01-07, 13:03
Byggarens avatar
Byggaren Byggaren är inte uppkopplad

Senior Member
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 178
Jag missade att det var bottenplan betongplatta, fuktarn har rätt man behöver isolera rejält.

Så om man kör detta istället då?
- Frigolit / plast XPS
- 22 mm golvspånskiva
- Primer
- Plastskivor + slingor
- Armeringsnät
- Flytspackel
- Tätskikt (Glöm inte detta för guds skull!!)
- Fix
- Klinkers
  Citera  #8  
Gammal 2009-01-07, 13:48
Chelsea Chelsea är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 59
Citat:
Ursprungligen postat av Byggaren Visa inlägg
Jag missade att det var bottenplan betongplatta, fuktarn har rätt man behöver isolera rejält.

Så om man kör detta istället då?
- Frigolit / plast XPS
- 22 mm golvspånskiva
- Primer
- Plastskivor + slingor
- Armeringsnät
- Flytspackel
- Tätskikt (Glöm inte detta för guds skull!!)
- Fix
- Klinkers
Ok. Hur verkar det här ?

- Frigolit / plast XPS (30 mm).
- 50 mm EPS Cement (minst)
- Plastskivor + slingor
- Armeringsnät
- Flytspackel
- Tätskikt (Glöm inte detta för guds skull!!)
- Fix
- Klinkers

30 mm Cellplas + 50 mm EPS Cement + värmegolv (ca 20 mm) vilket betyder 100 cm
Då har jag ca 30 mm flytspackel att leka med.

Då har jag inget trä alls. Är detta ett bättre eller sämre alternativ ?

/Kjell
  Citera  #9  
Gammal 2009-01-08, 08:07
Byggarebobs avatar
Byggarebob Byggarebob är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 96
Citat:
Ok. Hur verkar det här ?

- Frigolit / plast XPS (30 mm).
- 50 mm EPS Cement (minst)
- Plastskivor + slingor
- Armeringsnät
- Flytspackel
- Tätskikt (Glöm inte detta för guds skull!!)
- Fix
- Klinkers
Det låter som en OK lösning i mina öron!
  Citera  #10  
Gammal 2009-01-08, 08:27
Chelsea Chelsea är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 59
Citat:
Ursprungligen postat av Byggarebob Visa inlägg
Det låter som en OK lösning i mina öron!
Jag vet inte om det blir en risk att det inte blir så stumt med Cellplasten i botten. Alltså risk för svikt eller att golvet låter i håligt. Funderar på att lägga ett lite grövre ameringsnät direkt ovanpå Cellplasten.

- Frigolit / plast XPS (30 mm).
- Armeringsnät (grov)
- 50 mm EPS Cement (minst)
- Plastskivor + slingor
- Armeringsnät
- Flytspackel
- Tätskikt (Som jag inte tänker glöma :-)
- Fix
- Klinkers

Eller överarbetar jag det hela nu ? Jag tror dessutom att det blir ca 60 mm EPS Cement och kanske 30 mm flytspackel.

Appropå Flytspackel. Hur tjockt skall man flyta som minst för att det skall blir hållbart och att värmen skall spridas upp på ett bra sätt så man inte får känslan av att glovet är kallt, varmt, kallt, varmt. Alltså att man "känner" var slingorna går och inte går.

Hur mycket bygger fix och klinkers ihop (ungefär).

/Kjell
  Citera  #11  
Gammal 2009-01-08, 09:05
Målarens avatar
Målaren Målaren är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 57
Citat:
Appropå Flytspackel. Hur tjockt skall man flyta som minst för att det skall blir hållbart och att värmen skall spridas upp på ett bra sätt så man inte får känslan av att glovet är kallt, varmt, kallt, varmt. Alltså att man "känner" var slingorna går och inte går.
Man brukar säga ca 12-15 mm minimum från slingan. så 30 mm kanske är lite mycket.

Citat:
Hur mycket bygger fix och klinkers ihop (ungefär).
Det beror på vilken tandspackel du använder. en 12mm fyrkantstandad brukar ge en fixhöjd på 4mm.
10-12 mm tandspackel är vad du borde använda om du har ca 9mm klinker. Det bästa är att testa och sedan mäta.
  Citera  #12  
Gammal 2009-01-08, 09:24
Chelsea Chelsea är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 59
Citat:
Ursprungligen postat av Målaren Visa inlägg
Man brukar säga ca 12-15 mm minimum från slingan. så 30 mm kanske är lite mycket.
Ok inte mer ? Var oroligt att det blir en tunn skorpa som kanske spricker. Är det inte svårt att göra fallet då med så lite flytspackel ?

Citat:
Ursprungligen postat av Målaren Visa inlägg
Det beror på vilken tandspackel du använder. en 12mm fyrkantstandad brukar ge en fixhöjd på 4mm.
10-12 mm tandspackel är vad du borde använda om du har ca 9mm klinker. Det bästa är att testa och sedan mäta.
Hur testar man menar du. Ta fram en "gammal" spånskiva och lägga fix klinkers på den och testa och mäta. Eller menar du att jag drar en bit fix på golvet. Lägger på klikers och mäter ? I så fall är det väl lite för sent om man inte når upp till rätt höjd ?

/Kjell
  Citera  #13  
Gammal 2009-01-08, 09:30
Målarens avatar
Målaren Målaren är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 57
Observera att 12-15 mm är minimum-mått så det gör inget om du öser på lite mer..

Citat:
Ta fram en "gammal" spånskiva och lägga fix klinkers på den och testa och mäta.
Det tycker jag du ska göra!
  Citera  #14  
Gammal 2009-01-08, 22:40
Björne Björne är inte uppkopplad


Medlem
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 9
Talking golv i källare

Hej.
Jag skulle nog köra eps-cement,( så mycket som möjligt för att höja K-värdet) 2.5 mm armering,värmerör,å sedan flyta,man vill väl i stort sett försöka undvika och blanda för mycket material,å framför allt inte ha ett levande material som träreglar i källargolv. Ett annat alternativ är ju att använda lecakulor som någon redan sagt och cementvattna dessa för stabilicering och sedan gjuta in värmerören med sk rotbruk,man får d-vligt bra golv om man vet hur man ska punkta upp golvet vill säga,mindre K-värde blir det ju dock.
  Citera  #15  
Gammal 2009-01-08, 22:48
Björne Björne är inte uppkopplad


Medlem
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 9
Talking Golv i källare

Tjena.
Jag har också ett källargolv..........i en souterrängvilla med platta på mark,jag har dock plast direkt ovan plattan sedan frigolit,spån,parkett.
Hade tänkt köra värmekabel samt keramik,men ska jag behålla plasten? . Besiktning på golvet sa 75% RF,men det ska väl vara ok eller??
  Citera  #16  
Gammal 2009-01-08, 23:17
Chelsea Chelsea är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 59
Citat:
Ursprungligen postat av Björne Visa inlägg
Hej.
Jag skulle nog köra eps-cement,( så mycket som möjligt för att höja K-värdet) 2.5 mm armering,värmerör,å sedan flyta,man vill väl i stort sett försöka undvika och blanda för mycket material,å framför allt inte ha ett levande material som träreglar i källargolv. Ett annat alternativ är ju att använda lecakulor som någon redan sagt och cementvattna dessa för stabilicering och sedan gjuta in värmerören med sk rotbruk,man får d-vligt bra golv om man vet hur man ska punkta upp golvet vill säga,mindre K-värde blir det ju dock.
Har EPS Cement bätte K värde än Cellplasten ?
Jag kanske det blir för många olika material. EPS Cement hela vägen...

/Kjell
  Citera  #17  
Gammal 2009-01-09, 09:04
Puttels avatar
Puttel Puttel är inte uppkopplad


Senior Member
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 237
Jag går också i funderingar att lägga golvvärme i mitt hus som är byggt på platta på mark.
Läste dock att att villaägarna sa att man ska avstå från att installera golvvärme om det saknas underliggande isolering under betonggolvet (plattan). Detta på grund av fuktriskerna som bla togs upp tidigare i den här tråden.
Så hur är det egentligen, vågra man ge sig på det här projektet?
  Citera  #18  
Gammal 2009-01-09, 09:33
Chelsea Chelsea är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 59
Citat:
Ursprungligen postat av Puttel Visa inlägg
Jag går också i funderingar att lägga golvvärme i mitt hus som är byggt på platta på mark.
Läste dock att att villaägarna sa att man ska avstå från att installera golvvärme om det saknas underliggande isolering under betonggolvet (plattan). Detta på grund av fuktriskerna som bla togs upp tidigare i den här tråden.
Så hur är det egentligen, vågra man ge sig på det här projektet?
Som jag ser det är det just den orsaken som gör att jag vill undvika trä till varje pris.EPS Cementen är ju själv absoberande och eliminerar därför fukt. http://www.epscement.com/?sid=58

Som jag kommer göra så finns det inget som fukten kan tränga sig in i (hoppas jag verkligen).
Jag har nog bestämt mig helt från att lägga Cellplast nederst. Dels för att minska antal produkter, och för att det kan finnas en viss risk att jag får luft fickor mellan betongplattan och cellplasten som dels kan ta upp fukt, men också skapa svikt. Även om jag tror att cellplasten har ett bättre k-värde, så blir det ändå tillräckligt bra med ca 8 cm EPS Cement. Och i vilket fall som helst 100 ggr bättre än innan jag renoverade.

Nu är jag mest nervös för flytsplacklingen. Men får lästa på mig ordentligt innan jag börjar med detta.

/Kjell
  Citera  #19  
Gammal 2009-01-09, 10:16
Puttels avatar
Puttel Puttel är inte uppkopplad


Senior Member
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 237
Citat:
Som jag kommer göra så finns det inget som fukten kan tränga sig in i (hoppas jag verkligen).
Jag har nog bestämt mig helt från att lägga Cellplast nederst.
Det är inte att fukten tränger igenom som är problemet har jag förstått utan snarare att fukten vandrar. Kommer den inte uppåt går den åt sidorna, exvis i väggarna.
  Citera  #20  
Gammal 2009-01-09, 13:12
Chelsea Chelsea är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 59
Citat:
Ursprungligen postat av Puttel Visa inlägg
Det är inte att fukten tränger igenom som är problemet har jag förstått utan snarare att fukten vandrar. Kommer den inte uppåt går den åt sidorna, exvis i väggarna.
Jag verkligen hoppas att ingen fukt bildas och går ut i väggarna. Iof är alla väggar utom den som går mot hallen gjorda av lättbetong. Men visst det är ju en träregel längt ned som väggen står på. Dock inte den mot ytterväggen.

Kanske skall flytta hela huset till Gambia eller något där det aldrig regnar. Så slipper jag golväremen också.

Svara


Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Forumhopp


Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Isolera vinden Hemmafixarn Isolering 10 2010-06-30 17:02
Vilket golv på betong? MarikaK Golv 1 2009-10-05 12:33
Bygga nytt eller bygga till? Ann Bygga hus & hustillverkare 1 2008-12-29 07:58
Isolering golv Jazz Isolering 5 2008-12-12 09:37