Vill du skriva inlägg? Bli medlem

Taktik budgivning

Registrera Medlemslista Dagens inlägg RSS
Svara
Ämnesverktyg Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (1 röster). Visningsalternativ
  Citera  #1  
Gammal 2008-12-15, 12:05
Zetterström Zetterström är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Dec 2008
Standard Taktik budgivning

Mitt första inlägg i detta eminenta forumet jag hittade

Det är så att vi håller på att leta hus och har nu hittat det första huset vi vill lägga bud på.
Jag undrar om ni kan dela med er av lite tips och strategier runt budgivning.
  Citera  #2  
Gammal 2008-12-16, 07:42
Puttels avatar
Puttel Puttel är inte uppkopplad

Senior Member
Reg.datum: Nov 2008
Små höjningar är ofta inte speciellt taktiska anser jag och gör att de flesta andra budgivare följer med i budgivningen. Specielt i början på budgivningen ska man försöka bli av med så många som möjligt.

Sen kan man gärna spela lite teater när mäklaren frågar om intresset. Andra budgivare frågar säkert om dig så spela självsäker!

Ha heller inte för bråttom, Ibland kan andra budgivare hoppa av för att det drar ut på tiden..
  Citera  #3  
Gammal 2008-12-17, 13:24
Malin Malin är inte uppkopplad

Medlem
Tror inte jättemycket på "chockbud" i början, de du blir av med hade förmodligen ändå hoppat under budgivningens gång.
Däremot tycker jag man ska dra till rejält på sitt sista bud om det endast är ett fåtal kvar, kan vara taktiskt att markera att det här huset ska jag ha!
  Citera  #4  
Gammal 2008-12-23, 11:10
Thomas Thomas är inte uppkopplad

Fotogalleri (113)

Medlem
Reg.datum: Nov 2006
Jag tycker det beror på om buden är över eller under utropspris.

I vårt fall var vi 3 familjer som bjöd på objektet, det var strax innan semestern 2006. Min strategi var att hitta säljarens minimigräns och bjuda det beloppet samma eftermiddag som mäklaren packade ihop för semester.

I vårt fall funkade det, i ett samtal med mäklaren frågade jag rakt ut vad som krävdes för att stänga affären innan semestern. Mäklaren ringde upp säljaren samma eftermiddag, jag fick svaret att det krävdes utropspriset som innebar att jag behövde lägga ett bud 300 000 kr över de andra budgivarnas bud.

Sagt och gjort, jag fick huset budet jag gav var de andra spekulanternas tak på lånelöftet. Dom kunde inte ökat 5 kr.

Jag hade tur, jag gissar på att om semestern fått gå och det hade blivit en ny omgång budgivning efter sommaren så hade möjligen priset ökat 30%. Risken att nån ny budgivare uppskattade och värdesatte tomtstorlek och läge var överhängande. Själv hade jag förmodligen hängt med upp 30%.

I vårt fall låg budgivningen under utropspris och då bör man tänka sig för.
  Citera  #5  
Gammal 2009-06-12, 14:17
Linkan Linkan är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Jun 2009
Mäklare sätter ju oftast lite lockpriser på sina objekt.
Har vänner som lyckades med en variant när dom skulle köpa hus. Dom gick på en visning där dom såg att det bara var tre famlijer där så dom bjöd 10% över utgångsbudet och sa att budet var giltigt i 3 timmar. Dom fick huset :-)
  Citera  #6  
Gammal 2009-08-18, 07:41
Målarens avatar
Målaren Målaren är inte uppkopplad

Medlem
Du måste sätta ett absolut tak som du inte får gå över. Men när vi budade så höjdes det runt 15k vid varje tillfälle till dess vi började närma oss taket, då höjde vi 35k. Då det fick dom andra att backa ur faktiskt.

Men låt säga att ett hus ligger ute för 1,75 miljoner, då är det garanterat några som har satt sina tak på 1,8 eller 1,9 miljoner. Sen finns det några få som KANSKE går upp till 2 miljoner. Så om du skulle lägga 5000kr mer än 2 miljoner så skulle du garanterat få det.

De flesta har jämna maxsummor som dom inte vill lägga över, så vid varje budning så ska du se till att hamna på det du tror dom kommer vilja lägga som max.
  Citera  #7  
Gammal 2009-12-22, 08:12
terrace terrace är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Jag bor i Stockholm och det är inte lätt att vinna budgivningarna där ska gudarna veta. Har varit inblandad i säkert 20 budgivningar sista året och har därför testat lite olika strategier.
Det som har funkat bäst är att jag har förhalat att buda så länge som möjligt, när det är många som tröttnat så har jag höjt ganska kraftigt, kanske 100.000 kr mer än budet som ligger. Med den strategin försvinner många utan att du själv bidragit till att höja priserna.

En annan sak på samma spår som jag testade en gång var att jag sa till mäklaren att kontakta mig när bara en person återstod i budgivningen och la sedan mitt absoluta maxbud direkt efter det. I det fallet var redan budet för högt men det kan vara värt att prova. Det finns dock mäklare som har åsikter om att göra så...

Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Forumhopp