Resultat 1 till 10 av 10
  1. Smile Bygga altan? Här är en byggbeskrivning!

Nja, kanske inte men i alla fall en beskrivning av hur jag byggde min altan med måtten 4,5 x 8,5 m.

Vid mitt altanbygge fotograferade jag flitigt och lade ut bilderna på en enkel Passagen-sida som inspiration till andra. Via ett inlägg i ett annat forum blev det en hel del besök. Detta var under våren, så många var intresserade inför sina egna byggen. Jag fick så fin respons, att jag till slut gjorde en egen hemsida, som i sin tur också haft en hel del besökare.

Så alltså, även om det inte är altanbyggartider just nu, så vill jag ändå hänvisa till mina steg-för-steg-bilder. Har också lagt upp farstukvist- och lusthus-bygget.

Håll till godo . . .
    Det här med hemmabygge och trädgård är ju riktigt kul!
    Och visst, gödsel är alltid bra!

2. Standard

Bra bilder, bra beskrivningar och sjysst resultat Keep up the good work.

3. Standard

Snyggt! Samt verkligen snygga ritningar du gjort till varje projekt.

Vilken mjukvara har du använt?

4. Thumbs up Tack båda!

Hej HUS-Markus och Thomas och tack för era trevliga kommentarer!

Ritprogrammet är Googles SketchUp - fantastiskt trevligt att arbeta med! Man får liksom möjlighet att kolla slutresultatet innan man ens påbörjat bygget
    Det här med hemmabygge och trädgård är ju riktigt kul!
    Och visst, gödsel är alltid bra!

5. Standard

Uhm... här är en film som visar hur man bygger altan. ;-)

http://www.metrobloggen.se/jsp/publi...icle=19.187283

6. Standard

Vi planerar att bygga en altan till våren när den här för...ade snön har smält och har lite funderingar i anslutning till det.
    Storleken kommer att bli ungefär 6x8 meter (bredd x längd).

Vilken dimension är lämplig på golvreglarna samt vilket cc-avstånd?
    Samma fråga för bärlinorna?
    Tacksam för hjälp med detta!

7. Standard

Golvreglar brukar jag köra 45x145 med cc 60 och lägger 28 mm trall ovanpå med ca 3 mm mellanrum.
    Vad det gäller bärlinorna finns det några saker som inverkar, bland annat beroende på hur räcket ska se ut med bärlinor i dimension 45x195 är det vanligaste.
    Maximalt avstånd mellan bärlinor brukar man säga 2.5 m
    Lycka till!

Standard

Hej OSA!
    Jag rekommenderar dig att gå in på BYGGMAX hemsida där kan du se en film hur man bygger en altan och du kan få materiel spec också, Se och lär.
    Leifjujno

9. Standard

Jag ska bygga en altan till våren på baksidan av huset.
    Under delar av den tilltänkta altanen ligger det en ganska dåligt skött rabatt idag med mycket ogräs.
    Jag vill absolut inte att ogräs och växtlighet ska kunna ta sig igenom altanen när den är klar.
    Jag har tänkt att lägga ut ett dränerande material i form av makadam under tänkte jag. Kommer det att hålla växtlighet bort eller behöver jag lägga ut en duk eller något undertill?

Standard

Hej jigge!
    Nej det gör det inte gräset kommer att växa igenom, ska du göra rätt börja med att gräva bort mat jorden och gamla rötter och som du själv skriver lägg på en duk, du kan spar drängruset, men några stenar eller lite stenkross som håller duken på plats kan väl va en god ide´.
    Leifjuno

Liknande ämnen

1. Bygglov för Altan
    Av Sermik i forum Bygglov
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-03, 06:Nov
  2. Spottar i altan
    Av Sofie i forum Utomhus
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-02, 13:Jan
  3. Bygga nytt eller bygga till?
    Av Ann i forum Bygga hus & hustillverkare