Vill du skriva inlägg? Bli medlem

Sälja hus privat utan mäklare

Registrera Medlemslista Dagens inlägg RSS
Svara
Ämnesverktyg Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (2 röster). Visningsalternativ
  Citera  #1  
Gammal 2007-01-23, 18:13
RainMans avatar
RainMan RainMan är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Jan 2007
Standard Sälja hus privat utan mäklare

Ifall man säljer sitt hus privat, hur mycket skulle man behöva lägga ut tror ni? Eget jobb borträknat.

Och vad tror ni möjligheterna är för att få ut samma pris?

Vi satt hemma och tänkte för kul skull på vad vi istället kan göra för de 40.000 kronorna mäklaren normalt skulle ta i arvode om vi istället skulle sälja det själv!

Flera av tjänsterna de tar betalt för går ju att hitta billigt/ordna själv. Som till exempel avtal(i bokhandeln), annonsering(privatmarknader på internet, lokala tidningar) samt värdering(finns företag som erbjuder det gratis).

Vi behöver inte rekommendera det ena eller andra då båda alternativen har sina för och nackdelar.
  Citera  #2  
Gammal 2007-01-24, 12:43
Thomas Thomas är inte uppkopplad

Fotogalleri (113)

Medlem
Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av RainMan Visa inlägg
Vi satt hemma och tänkte för kul skull på vad vi istället kan göra för de 40.000 kronorna mäklaren normalt skulle ta i arvode om vi istället skulle sälja det själv!
Jag kan inget om detta men vissa kåkar har ju ett värde som motsvarar det arvodet du har i exemplet. En tidigare arbets-kamrat köpte sitt hus 2003 för 82 000 kr. Huset ligger utanför Sundsvall nånstanns. Värdet på huset låg i vitvarorna som var från tidiga 90-talet.

Problemet att sälja utan mäklare uppstår förmodligen först om man skall låna pengar för att finansiera husköpet. Banken kräver oftast en värdering av en fackman, fackmannen är väl allt som oftast mäklaren.

Om det inte redan nu finns så kommer det förmodligen inom snar framtid finnas lösningar där man endast köper värderingen av en mäklare och sedan tar han om visningar och annonsering själv. Det finns ju redan idag en mängd internetsidor där man kan "hjälpa" sin mäklare att hitta köpare till sitt hus. I takt med att internet-generationen blir husköpare så försvinner nog "skyltfönster-tittandet" mer och mer.

Närmaste åren kommer det nog vara husvärden över 500 000 = mäklare. Under det så kanske man funderar på privat. Samtidigt tror jag på ett mäklarpaket där säljaren står för allt utom värdering och försäljningen på försäljningsdagen.

Senast redigerad av Thomas den 2007-01-24 klockan 13:02.
  Citera  #3  
Gammal 2007-02-18, 00:37

Fotogalleri (113)

Medlem
Läste detta på Hemverkets sida. Det kommer ju förändra endel helt klart!

Ökad trygghet för de som säljer eller köper sin bostad utan
mäklare trots hårt motstånd från Sveriges fastighetsmäklare

”Självsäljarna” har fram tills nu inte kunnat teckna en doldafelförsäkring eftersom de få
försäkringsgivare som erbjuder försäkringen bara har avtal med ett fåtal mäklarföretag.
– Våra kunder har efterfrågat den här typen av försäkring mot dolda fel och nu har vi,
tillsammans med Brim AB, gjort det möjligt för alla fastighetssäljare att teckna
försäkringen utan att en mäklare är inblandad. Försäkringen är dessutom billigare än
några av de alternativ som mäklarna erbjuder, säger Imre Marton vd på Hemverket.

Sedan starten har Hemverket.se mött ett starkt motstånd från de etablerade aktörerna kring
bostadsköp och försäljning. Det har varit allt från problem med att synas i vissa medier till
problem med bostadslån. Bostadslånefrågan har lösts via att Hemverket.se samarbetar med 3 av
de största bolåneinstituten; SBAB, SEB och Handelsbanken.

Ett annat sådant exempel är just doldafelförsäkringen. Den erbjuds enbart till dem som köper
och säljer sin bostad med hjälp av vissa mäklare. Den fungerar som en extra trygghet för säljaren,
vilket enligt mäklarnas egen undersökning önskas av de flesta i bostadsaffärer. Men de som vill
köpa och sälja själv utan dyra mellanhänder har inte kunnat försäkra sig på samma sätt.

– Eftersom vi vill erbjuda så stor trygghet som möjligt i bostadsaffären för användarna av
Hemverket.se har vi verkligen försökt få försäkringsbolagen att erbjuda våra kunder samma sak.
Men de har vägrat och sagt att de bara samarbetar med ett fåtal etablerade fastighetsmäklare.
Därför har vi ännu en gång fått bryta ny mark och utveckla nya lösningar anpassade för alla de
som vill undvika dyra mellanhänder.

Doldafelförsäkringen har Hemverket tagit fram i samarbete med Brim AB (försäkringsgivare) och
Cover Fond & Försäkringsmäklare. Doldafelförsäkringen skyddar säljare mot dolda fel under 10
år. Det är den tid som säljaren, enligt svensk lag, ansvarar för dolda fel i en fastighet som man ägt
och sedan sålt. Brim AB erbjuder doldafelförsäkring för en premiekostnad om 5 500 kr.

– Jag kan inte riktigt förstå varför inte de som väljer att sälja eller köpa sina hem utan mäklare ska
missgynnas. Därför ser jag som Hemverkets uppgift att bryta ny mark och ge alla samma trygghet
och möjligheter. Går det inte med hjälp av de befintliga aktörerna i Sverige måste vi hitta andra
sätt, säger Imre Marton.
  Citera  #4  
Gammal 2007-03-07, 10:01
RainMans avatar
RainMan RainMan är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Jan 2007
Mycket att tänka på, det har jag kommit fram till. Finns det någon punktlista eller ännu bättre, en guide där någonstans som tar upp alla saker man bör ha klart för sig och tänka på?

Doldafelförsäkring var ju en bra sak
  Citera  #5  
Gammal 2007-03-07, 10:16

Fotogalleri (113)

Medlem
Citat:
Finns det någon punktlista
Jag har hittat några artiklar inom ämnet som är läsvärda.

Slipp mäklararvodet - sälj bostaden själv

Alternativen till de traditionella mäklarna blir allt fler. Har du tid och intresse kan du sköta försäljningen helt själv och förhoppingsvis spara en rejäl hacka som du kan lägga på roligare saker än ett fett mäklararvode.

Att själv ta hand om bostadsförsäljningen har blivit enklare än någonsin.

Läs hela artikeln på DinaPengar.se

Så säljer du din villa utan mäklare

Om du säljer din villa på egen hand kan du spara tiotusentals kronor.Men det finns fallgropar. Här är Privata Affärers bästa råd för dig som funderar på att sälja fastigheten utan mäklare.

Det finns inga formella krav på att du måste anlita en fastighetsmäklare när du säljer din bostad. Om du tar hand om det mesta själv kan du spara stora pengar.

Läs hela artikeln på PrivataAffarer.se

Sälja bostad utan mäklare kan löna sig

Att sälja sin bostad på egen hand är tidskrävande men kan vara lönsamt. DN Ekonomi ger tips om hur du undviker fallgropar.

Fastighetsmäklarna har fått utstå mycket kritik de senaste åren, och intresset för att själv genomföra sin bostadsaffär utan hjälp från mäklare växer. Att spara pengar är det främs*ta argumentet för den som väljer att sälja på egen hand, men många tycker också att det är skönt att själv ha kontroll över processen.

Läs hela artikeln på Dagens Nyheter

.
  Citera  #6  
Gammal 2007-04-23, 18:18
baknur baknur är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Apr 2007
Mäklare har lite fler skyldigheter än vad de själva normalt redovisar. T.ex att hjälpa till med att fylla i blanketter för uppskov...
  Citera  #7  
Gammal 2009-02-23, 07:24
Admins avatar
Admin Admin är inte uppkopplad

Medlem
Nu har alla som vill sälja sitt hus privat möjlighet att lägga in sin annons och marknadsföra den gratis på hus.se!

hit för att lägga in ert objekt.
  Citera  #8  
Gammal 2010-02-15, 10:44
Puttels avatar
Puttel Puttel är inte uppkopplad

Senior Member
Reg.datum: Nov 2008
Ingen skyldighet kanske men en bra fastighetsmäklare som vill sin kund det bästa hjälper säkerligen till med det om kunden så önskar.
  Citera  #9  
Gammal 2010-03-30, 19:49
Torpägaren Torpägaren är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Mar 2010
Tycker inte att redovisningen av försäljningen kanske är ett toppargument vad gäller anledningar till att använda sig av en mäklare. Det går att få en revisor att göra jobbet för några tusenlappar.
Däremot tar de ju hela biten med att via huset och marknadsföringen. Det här med att visa huset kan vara svårt av många olika anledningar. Det kan kännas jobbigt att visa sitt eget hus.
Det man betalar för är ju förutom visningarna marknadsföringen som kan kosta en del - men här beror det ju på hur aktiv mäklaren är. Och sedan är kontraktsbiten mycket viktig. Avtalet måste vara formulerat på ett bra och korrekt sätt så att båda parter blir nöjda. Det inbegriper också att upplysa köpare och säljare om deras respektive skyldigheter och rättigheter och att agera som medlare vid behov om missförstånd eller diskussioner uppstår.

Jag skulle faktiskt säga att jag hellre säljer själv än att ha en dålig mäklare. Däremot är en duktig mäklare som engagerar sig och bemödar sig om att göra ett bra sälj för både köpare och säljare guld värd - även för säljaren.
  Citera  #10  
Gammal 2010-04-01, 06:46
rogga_77 rogga_77 är inte uppkopplad

Medlem
Vi sålde vårt förra hus på blocket helt privat utan mäklare. Det gick väldigt bra och banken hjälpte till med de juridiska dokument (köpekontrakt och köpebrev) som behövdes. Som säljare är det viktigt att man noga upplyser om de fel som man vet existerar på huset för att undvika eventuella problem med dolda fel i framtiden.

Köparen gjorde en överlåtelsebesiktning och sedan skrev vi papprena på banken tillsammans.
Så jag har bara positiva erfarenheter av att sälja hus privat men då var inte huset så där jättedyrt heller. Kanske är det mer noga att använda mäklare om husets värde är stort?
  Citera  #11  
Gammal 2010-04-06, 08:42
Pellepennan Pellepennan är inte uppkopplad

Medlem
rogga_77: vem var det som hjälpte er på banken med det juridiska? Är det någon som även en köpare kan kontakta tro inför ett köp av en fastighet, oavsett om mäklare är inblandad eller inte? KOstade det något?
  Citera  #12  
Gammal 2010-04-13, 06:54
rogga_77 rogga_77 är inte uppkopplad

Medlem
Det var vår personliga bankman som hjälpte med allting kring försäljningen.
Nej det kostade ingenting, jag har jättebra kontakt med min bankman så det är äldrig några problem vad jag än ber om :-)
Ja jag tror att även köpare skulle kunna ta kontakt med sin bank och få råd och tips, Det skadar absolut inte i alla fall.
  Citera  #13  
Gammal 2010-04-14, 17:23
Pellepennan Pellepennan är inte uppkopplad

Medlem
Tack för tipset! Om man hittar ett drömhus är det ju inte man själv som bestämmer vem som är mäklare, så det kan verkligen vara ett intressant alternativ - oavsett vem det är som säljer!
  Citera  #14  
Gammal 2010-04-18, 08:32
Helena möllan Helena möllan är inte uppkopplad

Senior Member
Jag som älskar att kolla runt på hus på nätet ser alltfler hus i olika prisklasser säljas privat, både dyra och billiga. Ser till och med större gårdar till försäljning som inte har mäklare inblandad. Det finns ju också de där billigare nätmäklarna som kräver en större arbetsinsats från ägaren, men som också är mycket billiga och ger ingångar till hemnet och bovision. Det går som jag förstår det fint att koppla in juridiskt kunniga personer för att allt ska bli rätt, och är det kanske de dåliga rubrikerna som mäklarna fått senaste året som gjort att trenden vänt?
  Citera  #15  
Gammal 2010-04-23, 06:39
Henke Henke är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Mar 2009
Vi ska sälja vårt fritidshus och har kollat runt bland mäklarna i vår mellanstora stad. De ska alla ha 6-7% för att mäkla försäljningen. Vi räknar med att få kanske 700 kkr för den och det skulle då motsvara en provision på 42-49.000 kr. Jag bad en av mäklarna göra en tidskalkyl baserat på hans ungefärliga rimliga timlön och förklara varför han ska få nästan 50.000 kr. Alltså jag ville att de skulle ange alla sina kostnader för att sälja huset men de ville dom inte göra. Jag tycker att om man ska ta ut en sån hög summa för försäljningen så bör man kunna redovisa och motivera provisionen.

Vi har i alla fall bestämt oss för att sälja huset privat istället som ett första steg, får vi inte ut det priset vi vill ha kommer vi att använda en mäklare och om vi får ut det vi vill via mäklaren för stugan så är det okey.
  Citera  #16  
Gammal 2010-04-29, 06:49
Nia Nia är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Sep 2009
Jag hör till dom som tycker att det är skönt att anlita en mäklare. Gott att slippa ha visningar, skönt att få hjälp med kontrakt och allting administrativt.

Mycket beror det nog på att jag inte orkat förkovra mig i alla processer runt en försäljning. Kanske borde man göra det för det kan ju finnas pengar att spara givetvis men bekvämligheten är det som hindrar mig.
  Citera  #17  
Gammal 2010-09-24, 09:08
Rätt Mäklare Rätt Mäklare är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Sep 2010
Exclamation Jag skulle tänka mig för.

Din bostadsaffär är förmodligen en av de största ekonomiska affärerna som du någonsin kommer att göra. Du kan själv ge dig de bästa förutsättningarna för att det skall bli en lyckad affär. Jag tycker att man får de bästa förutsättningarna genom att välja en mäklare som har ett stort engagemang och en bra tjänst därför att:

Mäklaren vet mer om marknadsförutsättningarna som råder för närvarande och kan lägga rätt utgångspris.
Han/hon är försäkrad mot ev. fel som denna skulle göra.
Mäklaren går igenom all information om din bostad och lämnar ut rätt information till köparen. Ni kan slippa potentiella problem som kan uppstå efter tillträdet.
Ditt objekt annonseras ut på de bästa marknadsplatserna. Detta leder till fler intressenter och förhoppningsvis ett högre pris.
Du slipper göra jobbet själv.
Mäklaren kan hjälpa dig med frågor angående objektet som du skall flytta till
Mäklaren skriver riktiga avtal och ser till att ägandet överförs på köparen samt att pengarna överförs till dig
Osv.

Väljer du att sälja själv så kan du ha tur att få bra betalt och slippa betala mäklararvode men jag tycker det är en chansning. Jag betalar gärna mäklarens arvode eftersom jag är säker på att jag får jobbet utfört korrekt och jag är övertygad om att jag får mer betalt för mitt hus.

Frank
Rätt Mäklare

www.rattmaklare.se
  Citera  #18  
Gammal 2011-09-04, 16:19
art_p art_p är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Sep 2011
Fattade att du va mäklare efter att ha läst första meningen med skitsnack.
Mäklare bilförsäljare och zigenare kan man lita lika mkt på...

Citat:
Ursprungligen postat av Rätt Mäklare Visa inlägg
Din bostadsaffär är förmodligen en av de största ekonomiska affärerna som du någonsin kommer att göra. Du kan själv ge dig de bästa förutsättningarna för att det skall bli en lyckad affär. Jag tycker att man får de bästa förutsättningarna genom att välja en mäklare som har ett stort engagemang och en bra tjänst därför att:

Mäklaren vet mer om marknadsförutsättningarna som råder för närvarande och kan lägga rätt utgångspris.

-- Skitsnacket nr1

Vilka marknadsförutsättningar? vill ingen köpa mitt hus så kan knappast mäklaren skapa ett köpsug genom en annons och några bilder.

-Rätt utgångpris? vad är rätt? och hur vet mäklaren det, huset är ju bara värt det nån vill betala för det. varken mer eller mindre

Han/hon är försäkrad mot ev. fel som denna skulle göra.

-- Skitsnacket nr2

-Mäklaren tar inget som helst ansvar för vad han säljer, det är köparen som har skyldighet att kolla upp sånt innan köp

Mäklaren går igenom all information om din bostad och lämnar ut rätt information till köparen. Ni kan slippa potentiella problem som kan uppstå efter tillträdet.

-- Skitsnacket nr3

Kan inte köparen själv som vuxen människa läsa igenom sånt utan att nån personlig assisten dikterar upp det? Det var ju ändå den största affären man gör i sitt liv som ni så fint kallar det

Ditt objekt annonseras ut på de bästa marknadsplatserna. Detta leder till fler intressenter och förhoppningsvis ett högre pris.

-- Skitsnacket nr4

Minst lika många kollar på blocket och i lokaltidningen som på hemnet.

Du slipper göra jobbet själv.

-- Skitsnacket nr5

tar 30min att lägga upp en annons på blocket och i en lokaltidning, istället för att ge er 50 000kr ser jag det som en bra timlön

Mäklaren kan hjälpa dig med frågor angående objektet som du skall flytta till

-- Skitsnacket nr6

säljer man sin bostad borde man ju redan ha nån annanstans att bo , eller tänkte du att man först blir hemlös och senare skaffar ett boende som ni ska hjälpa till med?

Mäklaren skriver riktiga avtal och ser till att ägandet överförs på köparen samt att pengarna överförs till dig
Osv.

-- Skitsnacket nr7
alla pappar kan fixas av en bankman på under 1 timme och nog fan kan man kolla ifall man fått in pengar på sitt konto? borde man ju göra, efter den största affären i sitt liv.

Väljer du att sälja själv så kan du ha tur att få bra betalt och slippa betala mäklararvode men jag tycker det är en chansning. Jag betalar gärna mäklarens arvode eftersom jag är säker på att jag får jobbet utfört korrekt och jag är övertygad om att jag får mer betalt för mitt hus.

Så talar en sann mäklare som skinnar folk på 10 000tals kronor för en väldigt liten arbetsinsats

Frank
Rätt Mäklare

www.rattmaklare.se

MVH

/En som får jobba länge för 50 000kr
  Citera  #19  
Gammal 2011-09-12, 15:39
foxen83 foxen83 är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Sep 2011
Standard Erbjuda tjänster?

Ser att de finns många kloka ord i denna konversation och därför väljer jag att fråga en annan sak gällande bostadsförsäljning.

Kan man som privatperson starta upp ett företag och erbjuda annonsering, dokumentation och fotografering till en fast kostnad eller måste man vara utbildad mäklare?

//Foxen
  Citera  #20  
Gammal 2011-09-25, 09:22
Milkshakens avatar
Milkshaken Milkshaken är inte uppkopplad

Senior Member
Reg.datum: Feb 2011
Citat:
Ursprungligen postat av foxen83 Visa inlägg
Ser att de finns många kloka ord i denna konversation och därför väljer jag att fråga en annan sak gällande bostadsförsäljning.

Kan man som privatperson starta upp ett företag och erbjuda annonsering, dokumentation och fotografering till en fast kostnad eller måste man vara utbildad mäklare?

//Foxen
Hej Foxen.
Vad jag vet ska det inte vara förbjudet.
Vi har en sån i ett mindre samhälle inne i Småland. han åker runt på uppdrag av mäklarbyråer och fotgraferar och samlar in information, tex om det ligger långt från mäklarkontoren...
Fotograferar gör han åt alla mäklarfirmor... Oftast så blir det mycket proffsigare än när mäklaren själv fotar..

Vad gäller försäljning av bostäder är det vad jag vet inget hinder heller... man tar det som en förmedlingsavgift istället... Dock får man räkna med att man inte räknas som Auktoriserad om man inte har full utbildning...
Auktoriseringen kan vara nog så viktig i desa tider där allting granskas i medier, internet och allt...

Hoppas det var svar på din fråga.

Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse!

Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Rekommendera mäklare Peter Mäklare 8 2010-11-01 10:33
Köpa hus privat Jansson Köpa & sälja hus 2 2009-05-06 15:44
Sälja bostad på nätet Johan Köpa & sälja hus 1 2008-07-10 08:12
Mäklare för hus i Spanien? HUS-Markus Mäklare 2 2007-05-30 19:16
Surround-ljud utan kabeldragning! Yamaha YSP Thomas Inredning 13 2007-01-15 16:43