Resultat 1 till 6 av 6
  1. Standard Undvik mögel tillsätt 1-2% Boracol till färgen.

Hej
    I det här forumet finns många händiga husägare som jag hoppas nå.
    Jag skulle måla några fönster men vågade inte då ny färg är mögelbenägen.
    Min granne som är målare hade målat om huset för något år sedan utan mögelprickar.
    Jag frågade hur han betet sej o fick svaret blanda 1-2% BORACOL i färgen o blanda väl.
    1 liter boracol kostar ca 250 kr o räcker till 50- 100 liter färg.
    Boracol är vattenlöslig så extra omrörning måste till vid oljebaserade färger.
    Boracol är ur miljösynpunkt bättre än att använda mögeltvätt måla om för att något år senare upprepa samma procedur igen.
    Vissa färgaffärer kan blanda i o mixa Boracol i färgen.
    Sprid kunskapen!
    Hälsningar
    Curt

2. Standard Tillåtet???

Att blanda Boracol i färgen är har jag för mig inte tillåtet ur miljöskyddssynpunkt
    Men jag är inte säker.

3. Standard

Hej
    Mögeltvätt innehåller ofta boracol som används för att få bort mögel.
    Det är väl bättratt att en gång använda boracol i färgen (1-2%) än att tvätta den målade ytan vart 5 år måla om o snart tvätta igen. Bara färgindustrin skulle önska en sådan lösning.
    Boracol är väl inte önskvärt i naturen heller men en betydligt skonsammare lösning än gamla tiders mögelskydd bly, kvicksilver o koppar som till slut kommer ut i naturen även om du bränner eller deponerar målade ytor. Antar boracol i spärrskiktet i badrum skulle minska problemen där.
    Vill du veta mer om boracol sök på nätet.
    Hälsningar
    Curt
    Arof

4. Standard Mer om hur man kan undvika mögel

Det har nyligen kommit ut en ny skrift om fasadmögel som bl. a. innehåller information om vad man gör med missfärgade träfasader? Ska jag bygga på ett visst sätt för att undvika problem? Vad är viktigt att tänka på när jag målar? En ny informationsskrift beskriver hur man tacklar problemen med mögel och påväxt och undviker framtida bekymmer. Bakom står SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut. Skriften är finansierad av Sveff - Sveriges Färgfabrikanters Förening.

Du laddar ner den gratis på SP Publikationer.

Lycka till!

Holger Wästlund

5. Standard

Jag har tidigare försökt göra ett ordentligt försök att kolla om det inte är tillåtet att blanda glycol, boracol eller något annat ämne i färgen för att slippa mögel på fasaden. Jag har dock inte hittat svar på detta. Tills nu, tack holger för tipset!

6. Standard

Bra tips och jättebra inspiration! MÖgel är ett trassel verkligen. Har också läst att det skiljer sig väldigt mycket från olika färgfabrikat. Stämmer det?

Liknande ämnen

1. Borrhammare till min man..
    Av Laila i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-19, 07:Nov
  2. Konvertera till bergvärme
    Av VillaBiker i forum Värmepumpar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-26, 19:Jan
  3. Snygga till järnkamin
    Av Lars-Eric i forum Kaminer, kakelugnar & biobränsle
    Svar: 1