Resultat 1 till 16 av 16
    Reg.datum
    b 2006

Standard Mördarsniglar...

Någon som har tips på hur man blir av med dom?
    Jag har hört att man kan göra fällor av öl, men risken är stor att mina hundar skulle dricka upp allt innan sniglarna hann fram.

Reg.datum
    b 2006

Standard

Jag har köpt Snigelfritt från Weibulls. Små blå korn som man strör ut på kvällarna. Det verkar faktiskt ha fungerat.

Standard

Låter intressant. Hur fungerar det, äter sniglarna upp det, förgiftas och dör? samt är det farligt för husdjur/grannkatten?

Reg.datum
    b 2007

Standard

Ett av de mest effektiva är att hälla salt på dem och vänta en stund. Eftersom sniglarna äter sina döda kamrater så kommer det då efter en stund många fler.

Det finns även andra mer humana sätt, som att klippa huvudet av dem, eller skaffa en myskanka som har snigeln som favoritföda.

Ett effektivt biologiskt bekämpningsmedel är användandet av en maskart Phasmarhabditis hermaphrodita som tillhör nematoderna. Maskarna ger sig på sniglarna från insidan och eftersom dessa sniglar dras till och äter döda individer, sprids maskarna relativt snabbt.

I Storbritannien har denna art börjat säljas komersiellt som bekämpningsmedel under namnet Nemaslug och används främst mot åkersnigel (Deroceras reticulatum). Det finns också studier som pekar mot att den parasiterar och dödar spansk skogssnigel när snigeln är ett ungdjur men däremot inte mot fullvuxna individer. Samtidigt pågår det diskussioner i flera andra länder i Europa huruvida denna metod, det vill säga införa ett nytt, eller sprida större mängder av ett djur, är säkert eller om det utgör ett hot mot andra arter eller större ekosystem. I sverige är det förbjudet att sprida denna rundmask.

(wikipedia)

Reg.datum
    b 2006

Standard

Sniglarna äter upp kornen eftersom de smakar gott i snigelvärlden. Sen kryper dom iväg till sitt bo och dör. Helt ofarligt för hundar o katter.

Standard

Ett effektivt biologiskt bekämpningsmedel är användandet av en maskart Phasmarhabditis hermaphrodita som tillhör nematoderna. Maskarna ger sig på sniglarna från insidan och eftersom dessa sniglar dras till och äter döda individer, sprids maskarna relativt snabbt.
    Vad hände med masken (Phasmarhabditid hermaphrodita), finns den att köpa än? Såg en gammal en artikel från 2008 att den blivit godkänd men har inte hittat den i handeln än??

Standard

Nu är det snart säsong för dessa lymlar igen! Vad har ni för planer för att hålla dem stången inför året? FInns några nyheter att kolla lite närmare på eller är det klippa som gäller i år med????

Standard

Jag dessa eländiga varelser har jag tyvärr redan fått syn på i trädgården.
    Många tror att det blir ett väldigt besvärligt år då all snö har legat som ett varmt täcke över sniglarna.
    Jag har testat de flesta medlen på marknaden och tyvärr är det inga som hjälper fullt ut. Ska man ha bort sniglarna får man nog satsa på något olagligt medel från Europa eller vara beredd att lägga ned extremt mycket tid varje vecka på att plocka dom..

Standard

Usch - har du redan råkat på dem? Jag har sluppit hittils. Förra sommaren var i alla fall överkomlig, men jag minns verkligen förrförra sommaren. Den var fruktansvärd och jag trodde jag skulle bli tokig. Jag är ingen djurplågare heller så jag vill gärna att det ska gå snabbt och smidigt. Men att klippa dem är bra äckligt i längden när de är många... det är en väldigt klibbig massaker tycker jag. Får kanske börja i tid den här gången så att man håller undan dem redan från början.

Standard

Ett tips är att fråga närmsta bonde vad de använder sig av för att bli av med dom.
    De har alltid medel mot sniglarna som man inte hittar i de vanliga varuhusen..

Standard

Ett tips är att fråga närmsta bonde vad de använder sig av för att bli av med dom.
    De har alltid medel mot sniglarna som man inte hittar i de vanliga varuhusen..
    Ja fast de är ofta giftiga och kräver någon form av licens för att inneha. Det är inte så skoj ifall grannens hund får i sig medlet och ramlar ihop eller ännu värre, ett barn. Det finns den del riktigt giftiga medel som folk använder olagligt utan att kanske tänka på eventuella konsekvenser.
    Det finns inga enkla medel för att få bort mördarsniglar, det enda som gäller är att försöka ta dom riktigt tidigt på våren med både bekämpningsmedel och manuellt plockande. Och det förutsätter dessutom att alla dina grannar gör samma annars kommer de ändå..

Standard

Det finns ett medel som heter "Schneckenkorn" som man köpa i Tyskland. Medlet är jätteeffektivt mot sniglarna MEN det innehåller ett ämne som heter mesurol vilket är väldigt giftigt.
    Både djur och människor kan ta skada av det så det är inte tillåtet att använda för privatpersoner. Giftet finns däremot tillgängligt för lantbrukare.
    Jag vet att det är många som använder det otillåtet men har ni husdjur och barn så skulle jag inte ens tänka tanken.

Standard

Som jag har fattat det säljs "Schneckenkorn" med olika substanser. Dels med ett ämne som heter "mesurol" men det finns även ett ämne som heter "metaldehyd" som är förbjudet i Sverige. Mesurol är tillåtet i Sverige då proffsodlare använder det.
    Om jag inte har missuppfattat detta så är det alltså medel med ämnet metaldehyd som kan vara farligt.
    Någon som är mer bevandrad i kemins värld får gärna rätta mig om det inte stämmer.

Standard

Metaldehyd förgiftar allt i dess väg, inte bara sniglarna... alla som äter av döda sniglar blir förgiftade - först skalbaggar sedan fåglar.... . men det är tydligen effektivt kanske därför folk använder det.
    Hittade den här i jakten mot sniglarna:
    http://chaos.bibul.slu.se/sll/slu/va...5/VSN62-5C.HTM
    en forskningsrapport från SLU.
    hittade också något helt annat - kaffesump! någon som testat detta???

Standard

Jag har också hört om kaffesump som en metod, tydligen är koffeinet giftigt för sniglarna. Frågan är bara hur mycket koffein det är kvar i en kaffesump, känns ju som det är ganska utspätt med vatten.

Jag har i alla fall bestämt att försöka ta upp kampen med de små slemmiga kräken i år så ska testa allt. Gräva ner öl-fällor, kaffesump runt trädgården, snigel-gifter som finns i affärerna mm.
    Återkommer om resultatet senare i sommar

Standard

Ja nu är det bara ett par månader kvar till dom jäklarna tittar fram igen... Vi har nåt grymt med mördarsniglar här oxå... jag kör med både snigelfritt och salt.... Värst förra året var det i potatislandet...Jävlar vad det kryllade av dom där.... Men skörden var det inget fel på iaf.

Har funderat på att tillverka ett el-nät drivet att likadan transformator som för hängrännevärme....
    Men la ned idén då jag tror att våra katter skulle må lite dåligt av att få lite elchocker.....:O
    Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Avdelare