Resultat 1 till 6 av 6

Standard Ta upp hål för imkanal

Hej! Behöver ta upp ett hål i en tilläggsisolerad trävägg (således ganska tjock), dessutom i hörnet ovanför köksskåpet, så det går inte att komma till med tillexempel en tigersåg eller sticksåg, till en imkanal. Röret med isolering är 220 mm, och jag undrar således hur man gör för att ta upp ett så stort hål. Har letat, men jag kan inte hitta några hålsågar i så stora storlekar.

Reg.datum
    b 2011

Standard

Oj, om det är så trång om utrymme.....då kanske det fungerar med att rita upp cirkeln och sen använda en vinkelväxel till en borrmaskin och ett 5 mm borr, och borra ex.vis 925 hål strax innanför den ritade cirkeln. Därefter är det stämjärn eller en morakniv (numera är utbudet på "morakniv" för mycket) och en hammare, tills hålet har den exakta diameter som önskas. Hålsågar med den diametern.....troligtvis att det finns - men jag är inte säker på att en vinkelväxel håller för det vridmomentet. Bara att ta ur ett litet doshål på 75 mm utan vinkelväxel, i rent trä, kräver ett rejält mothåll.

Jag förespråkar mycket envishet och våld för att lösa ditt problem.

Standard

Har en idé om att det kanske kan gå med tigersågen från utsidan. Det är ju dock inte direkt väder för att ta upp stora hål i väggen just nu, om man inte är säker på att man orkar göra hela jobbet samma dag. Det får nog vänta tills det blir lite varmare.

Standard

...men om nån känner till hu exempelvis ventilationsteknikerna gör eller har egna idéer får ni hemskt gärna komma med ett bidrag.

Standard

Det blev tigersågen, så om nån ser det här behöver ni inte fundera mer.

Reg.datum
    b 2012

Standard

Hehe tigern löser allt

Liknande ämnen

1. Fräscha upp inomhusdörr?
    Av Xarces i forum Fönster & dörrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-02-17, 15:Feb
  2. Konstiga hål/märken i husets sockel?
    Av PerraP i forum Köpa & sälja hus
    Svar: 1