Resultat 1 till 2 av 2
    Reg.datum
    b 2011

Standard Tokisolerat hus

Jag var nu i veckan och pumpade betong i väggarna till ett passivhus - jag pumpar betong till passivhus varje (nästan - NCC och SKANSKA har förtur) vecka och har gjort i många år, men den här sortens frigolitväggar har jag aldrig någonsin pumpat betong i !!! Tro mej, jag har genom alla år som betongpumpsförare sett alla fabrikat inom frigolitväggar och passivhus. Det ena är ju givetvis bättre än det andra - och dessutom billigare! Det här fabrikatet var fullständigt nytt för mej och det jag reagerar på (pga jag har sett allt!) är tjockleken - huset blir ju som en termos! www.cellplastdirekt.se . Nu har dom ändrat från kvadratiska hål till runda pga ett fyrkantigt/kvadratiskt hål spricker i hörnet när stighöjden i gjutningen med för högt sättmåttsvärde (över 220) på betongen som pumpas i. Därför är en cylinderform mycket bättre - inget svagt hörn = håller mycket bättre under gjutningen och med samma bärighet när betongen har brunnit. Superbra frigolitblock med sanslöst enormt isoleringsvärde.....men vill man verkligen ha 50 cm tjocka väggar (+ luftspalt och ytterpanel på utsida, och gips på insida) så att man måste fasa ut 45 graders vinkel, liknande en skottglugg runt varje fönster för att få något ljusinsläpp?

Standard

Hej

jag växte upp i en gammal fastighet i Göteborg byggd 1927, på första våningen av fem. Där var väggarna riktigt tjocka och avfasade som du nämner, men jag känner det som mer ombonat. Alla gamla tegelhus i städer är likadana eftersom tyngden av våningarna ovanför kräver att bottevåningens väggar görs kraftiga. Jag satt alltid i fönstersmygen med benen om elementet och läste mina läxor. Det är nog en vanesak, och för mig inget problem. Men jag är ju rätt gammal, 63.

Hälsngar
    Lennart Holm
    termografören

Liknande ämnen

1. Tokisolerat hus
    Av Tyresö i forum Isolering
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-11-26, 00:Nov

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer