Resultat 1 till 10 av 10
    Reg.datum
    b 2011

Standard Marbodal = Ikea?

Vi har ett 8 år gammalt Marbodalkök som vi håller på att renovera och bygga ut. Jag har fått höra på byggena att Marbodalköken är exakt det samma ( med samma mått o.s.v ) som Ikea-köken pga dom tillverkas i samma fabrik någonstans i Europa.

Stämmer verkligen det?

Reg.datum
    b 2011

Standard

Ingen som har något bra svar?

Standard

Absolut ingenting jag känner till faktiskt...

Marbodal har väl 16mm stommar som de flesta andra...
    Mvh Köksmontören

Reg.datum
    b 2011

Standard

Jo, dom är 16 mm. Men det påstods att övriga måtten var exakt samma - trots att jag sen flera år tillbaka har hört att Ikea har sina egna mått och inte kan kombineras med någon annan kökstillverkare.

Lite inveklat men samtidigt intressant vilket som är sant.

Standard

Ikea hade ju färdiga socklar inbyggda på gavlarna förr i tiden . När dom började göra mer "riktiga" stommar så hörde jag oxå att det var marbodal som tillverkade dom. Men det här var i början på nittiotalet.

Standard

Lite sent svar men svarar ändå utifall att någon annan är intresserad av svaret. Nej det finns inget gemensamt mellan Marbodal och Ikea. Marbodalköken byggs ihop i Nobiafabriken i Tidaholm tillsammans med Myresjökök och Norema. Dessa är i det närmaste samma skåp, det som skiljer mellan dem är tillbehören. Marbodal har heller aldrig tillverkat Ikeas skåp utan det tillverkas utav billig spånskiva av egna leverantörer till dem. Däremot är K20 standarden för båda vilket betyder att mycket inredning passar i varandras skåp.

Reg.datum
    b 2011

Standard

Tack för ett utförligt svar!

Standard

ÖÖh har IKE samma mått som Marbodal eller hade Marbodal samma som de som görs på samma fabrik som Marbodalen??? Jag tappade bort mig lite i svaret från Alakazim

Standard

Ikea tillverkar sina kök i sitt bolag Swedwood. I Polen, Ryssland, Portugal, USA, Sverige mfl i exakt vilket land olika delar tillverkas är det nog ingen utanför ikea som vet.

Mao Ikea är ikea och har inget med andra kökstillverkare att göra.

Standard

Tack för informationen. Riktigt bra när man faktiskt kan hitta det som jag sökte eftersom jag samtidigt håller på och bygga mig ett nytt kök.

Liknande ämnen

1. IKEA vitvaror
    Av Nettan i forum Inredning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-10, 13:Sep
  2. IKEA kök - kvalité?
    Av Katja i forum Kök
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-03-13, 18:Mar
  3. IKEA Laminatgolv
    Av Wille i forum Golv
    Svar: 1