Resultat 1 till 4 av 4

Question Isolera med Cellplast på flytande betongplatta

Hej

Jag ska riva ut ett gammalt parkettgolv från vardagsrum och hall i ett hus från 1975. Parkettgolvet ser ut att vara limmat på spånskivorna. För att få bort den gamla parketten åker jag förmodligen på att riva ut spånskivorna också - något jag mer än gärna gör då jag önskar isolera betongplattan när jag ändå är igång. Betongplattan är nämligen helt oisolerad.

Min ide är:
    1. Lägga ett fuktskydd direkt på betongplattan.
    Tex. http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-21201.aspx

2. Ovanpå fuktskyddet lägger jag cellplast.
    Tex http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-16407.aspx

3. Ovanpå golvreglarna lägger jag nya spånskivor

4. Underlagsfoam på spånskivorna och sen nytt parkettgolv.

Klart.

Vad tror ni?

Standard

Se till så att det är tätt mellan Cellplastskivorna bara.

__________________________________________________ _

www.cellplaster.nu
    Senast redigerat av legend den 2012-07-31 klockan 17:Jul.

Standard

Isolera ovanpå den betongplatta. Jag är ingen expert men är det verkligen bra?
    Jag vet att man fick problem förut med att isolera ovanför betongplattan men det är ju klart att de problem man fick hade att göra med uttorkningsprocessen. Men jag hade letat efter om detta verkligen är en bra lösning.

Sedan finns det billigare bolag än byggmax - se här http://cellplast.nu
    Senast redigerat av AndersJonn den 2012-02-01 klockan 18:Feb.

Reg.datum
    b 2011

Standard

Citat Ursprungligen postat av AndersJonn Visa inlägg
    Isolera ovanpå den betongplatta. Jag är ingen expert men är det verkligen bra?
    Jag vet att man fick problem förut med att isolera ovanför betongplattan men det är ju klart att de problem man fick hade att göra med uttorkningsprocessen. Men jag hade letat efter om detta verkligen är en bra lösning.

Sedan finns det billigare bolag än byggmax - se här http://cellplast.nu
    Ja, det är en väl utprovad och väl fungerande lösning - med en platonmatta mellan betong och frigolit. Det du menar är som dom gjorde på 70-talet, lägga frigoliten direkt på betongen = mögeltillväxt.

Det har inte med uttorkningsprocessen att göra, det har att göra med att betong alltid suger upp markfukt - som en sockerbit - och om den fukten inte ventileras bort så bildas det mögel. Platonmattan skapar det ventilationsutrymmet som behövs

Numera ( sen 25 år tillbaka) isolerar man alltid undersidan på betongplattan (dvs gjuter ovanpå frigoliten) och då kan inte betongen suga upp fukt från marken. En enkel förklaring på en enkel lösning som följer naturlagarna.

Det mest otroliga är att vi Svenskar visste redan på 70-talet när vi började isolera betongplattorna, att det bildas mögel om man isolerar ovanpå betongplattan! Vi visste att problemen fanns i USA redan på tidigt 60-tal och att dom (på 60-talet) löste problemet genom att gjuta betongplattorna ovanpå frigoliten - som vi gör idag.

Ändå byggde vi som vi gjorde på 70-talet, trots att vi via USA både visste problemen och lösning på problemen !!???? Helt otroligt, men det var så det gick till.

Liknande ämnen

1. Isolera timmerhus
    Av osgalning i forum Isolering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-23, 07:Feb
  2. Isolera vattenledning
    Av Tebben i forum Isolering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-16, 09:Sep
  3. Byggfukt i betongplatta - torktid?
    Av Heed i forum Fukt, radon & mögel
    Svar: 2