Resultat 1 till 5 av 5

Standard Avtal med hantverkare om pris

Vi ska göra om ganska mycket hemma, alltså en omfattande renovering som gäller både kök,badrum och tilläggsisolering. Jag har varit i kontakt med en hantverkare och specat ganska noggrannt vad vi vill ska göras.
    Jag har begärt att få en offert på hela kalaset och om allt går bra skriva ett avtal med hantverkaren då han verkar vara duktig och kompetent så vitt jag kan bedöma.

Nu till problemet, vår hantverkare vill inte ge oss ett pris för allting utan önskar debitera oss löpande allt eftersom. Det tycker inte jag är acceptabelt då det kan bli hur dyrt som helst om jag inte vet alls vad det kommer att kosta innan vi drar igång.
    Behöver ha lite råd om hur vi ska göra, visst ska jag kunna få en offert på ett totalpris? Jag har ju trots allt specat allting som vi vill ska utföras.

Reg.datum
    b 2009

Standard

Hej el loco!

Först skall du gå igenom med frugan vad ni tänker vill bygga om, vilken inredning ni vill byta ut etc.. skriv ner alla önske mål ni har. Skriv det gärna som en rums beskrivning där det tydligt framgår vad ni vill ha utfört. Planera hur mycket pengar ni vill kan disponera för ombyggnaden, om ni behöver låna pengar privat ta kontakt med Er bank för att få ett låne löfte. När ni vet hur mycket pengar ni disponera för ombyggnaden. Är det tid att infodra anbud
    Det är bra att ni har en kontakt ni kan lita på och är beredd att ingå avtal med, men ni har ju ingen aning om vad ombyggnaden kostar och hur er vän ligger till i pris och kvalitet, därför infodra anbud från fler byggföretag, det är då mycket viktigt att ni har en komplett rums beskrivning med de arbeten och det materiel ni vill använda, annars kan ni inte jämföra anbuden med varandra. I förfrågan ska ni bland annat ange när arbetet ska påbörjas och när det ska vara färdigt för slutbesiktning.
    Om ni får ett fast pris vet ni från början vad kostnaden blir plus eventuella extraarbeten, nackdelen kan vara att entreprenören måste lägga till marginal för att klara arbetena, vilket kan gör entreprenaden dyrare ( därför är det bra att ha flera anbud) om ni vill att entreprenaden ska gå på löpande räkning betalar ni bar för det som går åt men det kräver att ni kan och hinner med att kolla allt som köps in och att ni har förtroende för hantverkaren.
    Enklast brukar det vara med ett fast pris.Med tanke på
    Rot-avdraget är det viktigt att arbetskostnad är skild från materiel kostnaden det är på arbetskostnaden ni kan få 50% skattereduktion.
    Ta referenser på entreprenörerna, fråga om tidigare arbeten kolla med skatte myndigheten etc.
    Kolla upp anbudet med entreprenören gå igenom punkt för punkt vad du vill ha utfört och skriv ett avtal . som innehåller följande:

1 Beställare
    2 Entreprenör Organisation numer kontrollera om F-kattsedel fins
    3 Omfattning av arbetet
    4 Omfattning material (allt för entreprenadens genomförande ska ingå)
    5 Omfattning transporter till och ifrån arbetsplatsen.
    5 Pris för arbete ink moms
    6 Pris material ink moms
    7 Betalning (Betalningsplan)
    8 Tider Arbetet ska påbörjas
    9 Arbetet ska senast slutbesikta
    10 Vite för försening … .kr per påbörjad vecka
    11 Garantitid
    12 Garanti belopp ( att innehållas eller säkerhet under garantitiden)
    13 Inga extra arbeten får utföras utan beställarens skriftliga beställning (arb.utan best. betals ej)
    14 Entreprenörens Försäkringar (olycksfall, brand, stöld)
    15 Städning och bortforsling överblivet material och skräp
    16 Övrigt

Underskrift

Entreprenör Beställare

Leifjuno

Standard Använd ett färdigt formulär

Hej!

Jag håller med varenda ord i det som leifjuno säger. Ta in fler anbud och skriv ett ordentligt avtal. Det kan faktiskt hända att när du talar om för din hantverkare att du tänker göra det så kanske han också kan tänka sig att ge ett anbud. Det är naturligtvis inte säkert. Men med ett antal andra anbud står du mycket säkrare.
    Använd då ett beprövat färdigt formulär, både för att ta in anbudet och för att sedan skriva det slutgiltiga avtalet. Jag rekommenderar att du hämtar följande gratisformulär från nätet "Hantverkarformuläret 09". Till det hör även "Kommentarer till Hantverkarformuläret 09". Det är bara att skriva in dessa termer i en sökmotor så hittar du dem.
    Lycka till!
    Holger Wästlund

Standard

Jag tror faktiskt att man i många fall tjänar på att ha en löpande debitering. När hantverkaren ska räkna med fast pris måste de lägga på en säkerhetsmarginal för att gardera sig mot oväntade händelser.
    Sedan måste man ju givetvis ha koll på hantverkaren, det bästa sättet att få en hantverkare att jobba effektivt är att finnas i närheten och kolla till arbetet frekvent

Du kanske kan få han att debitera vissa delar på fastpris och vissa löpande om det känns tryggare för dig?

Standard

Jag håller i stort med hemmafixaren men känner också att det handlar lite om att tänka som man gör när det gäller fast eller rörlig ränta. Med rörlig ränta (i det här fallet timdebitering) blir det oftast billigare. Men inte alltid. Däremot är det fasta priset lagt och gäller och även lagt med marginal för eventuella missöden och risk. MEN - här kan också oväntade saker dyka upp. Om specen är klar och det upptäcks att saker som inte ingår i specen behövs göras trillar priset på ändå. Så riktigt så fast som folk tror att det är, är oftast inte ett fast pris. Om inte specen är extremt välgenomgången förstås. Det kan också lätt bli trubbel om vad som ingår och inte ingår om något visar sig vara klurigare än vad byggaren trott.
    Tycker hemmafixaren har ett bra alternativ. Så mycket som möjligt fast och en del rörlig för det som det kanske är lite svårare att räkna på?
    Var säker på att anlita en snickare som det går att lita på. Glöm inte att ta referenser och ring dem också och fråga om vad de tyckte.

Liknande ämnen

1. Hantverkare ?
    Av Roland hage i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-08-03, 12:Aug
  2. Bryta avtal med husföretag?
    Av Cui Bono i forum Bygga hus & hustillverkare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-08, 09:Apr
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-22, 17:Feb
  4. Pris