Resultat 1 till 8 av 8

Standard Tapetsera kant i kant som newbie

Hej alla,
    Jag har precis flyttat till ett litet hus som jag nu ska fräscha upp genom att måla och tapetsera.
    Jag kan ingenting om tapetsering och har aldrig tapetserat förrut men tänkte att nån gång måste bli den första. Jag har hittat en jättesnygg tapet (papperstapet) som jag skulle vilja ha i vardagsrummet men den ska sättas i kant i kant. Detta är lite svårare har jag förstått än att sätta med lite överlapp. Är det ändå något man kan ge sig på som total newbie?
    Vad tror ni?
    Tips mottages tacksamt om tillvägagångsätt också!

Reg.datum
    b 2009

Standard

Hej JennyJ!

Gratis till din nya bostad, att tapetsera är en yrkes kunskap som målarna besitter, det är en utbildning på3-5år, nu är det ju inte bara att hänga tapeter som ingår i deras utbildning, men för att utföra ett bra arbete och dessutom få betalt, krävs det kunskap. Därför är det kul att du vill , vågar att prova på, det kommer säkert att bli bra i alla fall blir du nöjd och det räcker nog.
    Att tänka på : kontrollera befintlig tapet, om det finns blåsor skär upp, klistra den använd tapetklister, låt torka, spackla och slipa om det blev ojämnt om det finns andra släpp eller skador spackla och slipa med sandpapper. Kolla befintliga skarvar spackla ut dem och slippa så de inte syns igenom ny tapeten ( ev. hyvla skarven med rakbladshyvel för skarvar) var noga. Det som inte syns före tapetseringen kommer fram efteråt tapeten blir som ett förstoringsglas.
    Mätt ut var du ska börja och se till så du inte får de nya tapetskarvarna över de gamla förskjut dem 15-20cm . Börja vid fönster och gå runt rummet särskilt viktigt då du lägger skarven om lott.
    Det svåra med kant i kant tapet är att om tapeten krymper får du en synlig skarv, därför ska ett lim med mycket lite vatten användas ex. vävlim aldrig tapetklister. Tala med affären där du köpt tapeten.
    När du väl hängt första våden är det svårt att korrigera om tapet 1,2,3 hänger snett, därför loda en rak linje från tak till golv, märk ut linjen och häng första våden efter den. använd ett mindre häng lod eller laser lod.
    Tryck fast tapen och tryck ut luft med en bred tapetborste eller plast spackel dra från mitten och ut, var inte orolig får det som ser ut som blåsor finns det lim bakomtapeten så är det ingen fara, när tapeten torkat är den slät och fin . Tvätta, torka snabb bort allt lim som kommer fram och på tapeten. Använd skarpa verktyg och en stor bra sax, en natursvamp och en ren handduk.
    Leifjuno

Standard

Jag satte en papperstapet kant i kant förra året och vill inte avskräcka dig men det var inte del lättaste ska jag säga.
    Papperstapeten har en förmåga att krympa lite när den torkar så det gjorde att jag fick ett litet glapp mellan varje tapet. Det kan vara värt att tänka på att man sätter med lite lite överlapp så man har lite krymputrymme.

Standard

Det vanligaste felet som nybörjaren gör är att att använda alldeles för lite lim. Används för lite lim på en papperstapet så leder det till att du kan få blåsor som inte går att släta ut.
    Man brukar säga att ungefär 1 liter lim ska gå åt för 1 rulle tapet. Använd en roller för att applicera limmet och gärna en pensel runt kanterna. Vänta sedan ett par minuter innan du hänger tapeten då den ska få tid att svälla.

Ett alternativ för dig är att använda easy-up tapeter istället som många tycker är enklare då limmet sätts på väggen först istället men med noggranhet och metodiskt arbete klarar även ett nybörjare att tapetsera.

Standard

Jag har en liten följdfråga och hoppas inte trådskaparen misstycker mitt inhopp. Hur mycket svårare skulle ni som kan det där med tapetsering säga att det är att sätta kant i kant jämfört med "vanlig" tapetsering? Går i tankar på att göra om ett rum som jag ska renovera själv, men vet inte riktigt vad jag vågar ge mig på. Tipsen innan var mycket användbara till att börja med, så jag tackar för dem även om svaren inte var riktade till mig!

Reg.datum
    b 2009

Standard

Hej Helena möllan!
    Det är inte svårare alls, kan du tapetsera med gammal omlott teknik, klara du säkert kan i kant, det gäller att vara noga och göra rätt från början, se till så första våden hänger i lod då är det bara att följa efter med de andra våderna. Använd vävlim eller lim som är framtaget för tapet som sätts kant i kant och easy upp, limmet heter Combilim, lägg på lim med en rulle lägg i hopp tapeten låt limmet dra in i tapeten några minuter, häng upp, stryk ut , torka av. Följ de anvisningar jag skriv för några dagar sen.
    Leifjuno

Standard

Tackar och bockar. Då provar jag med det faktiskt. Har hittat en nonwoven tapet som är supersnygg och ska sättas kant i kant.

Standard

Jenny - hur gick det med tapetseringen? Min funkade rätt fint men det var ett pillergöra, verkligen! Med blommor och mönsterpassning behöver man helt enkelt vara noga. Tur att jag fick lite hjälp....

Liknande ämnen

1. Ska tapetsera om
    Av bummer i forum Måla & tapetsera
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-25, 10:Nov
  2. nån som vet vem som är billigast på stommen
    Av Gäst i forum Bygga hus & hustillverkare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-07, 06:Jun
  3. Tapetsera på nybyggd gipsvägg
    Av Perra i forum Byggmaterial & byggteknik
    Svar: 2