Resultat 1 till 5 av 5

Standard Isolera timmerhus

Jag har en bit mark en bit norrut i Sverige och har på den tänkt att bygga ett litet timmerhus till våren.
    Jag har funderat över detta med isolering av timmerhuset, isolerar man verkligen väggarna?
    Har en bekant med en timmerstuga i Finland och det är helt oisolerat i väggarna.
    Jag har tänkt att isolera golv och tak ska tilläggas.
    Vad tror ni, behöver man isolera väggen?

Reg.datum
    b 2009

Standard

Hej osgalning!
    De flesta timmerhus byggs med 150mm timmer (120mm förkommer också) och med isolering på insidorna. Idag har man ofta 120-145mm isolering plus diffspärr plus 45-70mm isolering sedan spånplatta och gipsskiva.
    Om det är tänkt som villa, åretruntboende. Om du använder timmer med en tjocklek 200mm och mer behöver du inte tilläggs isolera, då räcker det att isolera tak och golvbjälklag. En annan fråga är om man kommer att klara lufttäthetsnormen om gäller från feb. 2009.
    Leifjuno

Standard

Tack för svaret. Jag har läst detta innan någonstans också att man brukar sätta en gräns på 200 mm i tjocklek.
    Jag kommer att bygga med rejält tiltagen tjocklek på timmerstockarna så väggen behåller jag nog oisolerad.
    Jag funderar lite på över tak och golvisoleringen dock. Vilket material är vettigt att isolera med?
    Vilken tjocklek behöver jag för golv och takisoleringen?

Reg.datum
    b 2009

Standard

Hej osgalning!

För mig är det lösull av mineralfiber (stenull) rockvoll eller gullfiber som gäller, den sprutar du upp på vinden med en tjocklek av 55-60 cm, där ca:5% utgör vindskydd och ca:5% beräknad sättning, då har du en isolering med full verkningsgrad på ca 50cm. Med den isoleringen får du ett U-värde på 0,082 det är bra och värmen stiger ju uppåt.
    Golvet, där är det beroende på om du tänker bygga med träbjälklag eller BTG-platta,
    Om det blir träbjälklag, fyll hella utrymet med minull ca:200-220mm skuva järna på en skiva under ifrån upp mot bjälkarna där väljer du den tjocklek du har plats och råd med, den skivan blir efektiv då den bryter köldbryggorna (bjälkarna).
    Eftersom det är ett timmer hus vurmar många för cellulosa fibrer, det är tillverkat av papper som i sin tur kommer från trä, då har du allt byggt av trä. Inget av dessa är fel men jag fördrar minull.
    Leifjuno

Standard

Du är en klippa!
    Tack för beskrivningen Leif

Liknande ämnen

1. isolera tak utifrån?
    Av rörmokaren i forum Isolering
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-04-16, 12:Apr
  2. Isolera vinden
    Av Hemmafixarn i forum Isolering
    Svar: 10