Resultat 1 till 7 av 7

Hybridvisning

Standard Våtrumsregler

Jag undrar om jag kan få lite guidning av forumet om vilka våtrumsregler som gäller nuförtiden.
    Vi ska renovera både gästtoalett och tvättrummet och jag funderar på om det är krav på tätskikt även där? Gästtoaletten har ju bara en toastol och handfat, alltså ingen dusch.
    Tacksam för svar!

Reg.datum
    b 2009

Standard

Hej Lasse66!
    Det ska vara tätskikt i de rum som där det finns tillgång på vatten, väggar och golv som befinner sig i fukt zon, ex. en duschhörna som bör vara 90x90cm och med tillägg 90-100cm åt vardera håll.
    Vägg med tvättbänk eller tvättställ ska ha tillräckligt fuktskydd.
    Gästtoalett bör ha våtrumsgolv med uppvikt sockel, gärna fuktspärr bakom tvättställ,
    Mindre bad, duschrum och tvättstuga fuktspärrar man alla väggar, taket behöver inte fuktskydd vid normal användning.
    Leifjuno

Standard

Ok tack för svaret.
    Lite drygt att behöva fuktskydda en toalett som inte kommer utsättas i större utsträckning för fukt men det är väl bara att följa reglerna antar jag :-)

Reg.datum
    b 2009

Standard

Hej Lasse!
    Läs mitt inlägg en gång till, I enbart wc, med tvättställ beöver du inte vattentät vägg dock golvmatta med uppvikt sockel
    Leifjuno

Standard

Jag har tänkt att lägga klinkers / kakel i bägge utrymmena.
    Jag antar att du med "golvmatta" menar våtrumsmatta.

Reg.datum
    b 2009

Standard

Ja det tänker jag, och med klinkers på golvet ska du ha fukt skydd under kaklet, om du använder primer och gummimassa kan du utföra jobet själv, annars går det bra att lägga våtrums matta med uppvik, där efter limmar du kaklett antingen med fix eller kakellim. Du behöver inte gummi på äggarna.
    Leifjuno

Reg.datum
    b 2008

Standard

Från och med 1 februari har Byggkeramikrådet uppdaterat sina regler för badrummen.
    Den stora ändringen i branschreglerna är att man återigen får använda kartonggips i utvalda delar i badrummet. Man har delat in badrummet två olika zoner, där den första zonen är den delen där det finns risk för fukt (hela golvet samt väggarna vid dusch och badkar). Zon 2 är övriga delarna i badrummet och där får alltså kartonggips användas igen. Det är mycket bra tycker jag då det är ett billigare material och ganska enkelt att arbeta med.

En annan nyhet är att man nu inte rekommenderas att rolla på tätskiktet i badrum belägna i trähus. Iställer rekommenderas det att man använder folie, detta för att enklare ska kunna kontrollera om tätskikt utförts på ett riktigt sätt.

Här finns reglerna i sin helhet:
    http://www.bkr.se/upload/branschregl...r_web_2010.pdf

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Avdelare