Resultat 1 till 5 av 5

Standard Vattenburen golvvärme eller varmlufts system?

Hej,

Finns det någon med erfarenhet som vill komma med tips?

Vi ska bygga 1 1/2-plans byggsatshus (vinterbonad sommarstuga) på ca 70kvm nere plus 30kvm loft med öppen planlösning. Vilken värmesystem är att föredra med plus och minus för kostnad (känner att bergvärme blir för dyrt på fritidshuset)?

De alternativen vi kollar på,
    vattenburen golvvärme (installationskostnad, driftskostnad?)
    luftburen värme (oväsen, istallations och drifts-kostnad?)

Vi kör egen brunn och kommunen är Ekerö.

Tacksam för tips,
    Frans

Standard

Jag hade satsat på vattenburen golvvärme, personligen tycker jag det ur komfortsynpunkt är ett oslagbart alternativ. Du får värme i hela huset på ett sätt du inte kan få med bara radiatorer och komforten blir riktigt hög som sagt med värme under fötterna.
    Pris för installation har jag ingen järnkoll på men skulle tippa nånstans 300-500 kr / kvm

Ett tips är att använda offert-tjänsten som finns här:
    http://www.hus.se/offert/vvs-rordragning/

Ta in lite offerter från företag på bägge lösningarna och jämför!

Reg.datum
    b 2009

Standard

Hej FransF!
    När du bygger ett hus idag 2010, ska det vara ett fullt funktionellt hus även efter år 2070, då gäller det att använda den bästa tekniken som du har tillgänglig idag och som du bedömer att med ett minimum av underhåll vara fullt verksam hela tiden. I min värd är det endast vattenburen golvvärme som gäller, om huset inte ligger på en sjötomt är bergvärme det lämpligaste, och det är inte särskilt dyrt med tanke på verknings grad och underhåll, tänk inte på huset och värmen som en kostand utan som en investering som ökar i värde med åren, 75000kr idag för golvvärme är kanske 150 000kr ca:20 år.
    Efter som du tänker på framtiden ska du var mycket noga med att välja rätt materiel, och isolering, rek. Minst 30cm i väggar, minst 55cm i tak och under golv 25-35cm cellplast, om du har tänkt betongplatta vilket är bäst verkningsgrad för golvvärme. Välj fönster med bra u-värde under 1,2 och små fönster mot norr.
    Det ökar husets värde och håller värme kostnaderna nere alla år framåt. 1970 kostade el 14-16öre/kwh idag 160öre vad blir kostnaden 2040 1500öre? Då kommer du att le åt att du byggde med rätt isolering och materiel.
    Leifjuno

Standard

Men rören till vattenburen golvvärme håller i ungefär femtio år, så då håller inte systemet till och med 2070 om man ska ha det perspekivet. Och när det gäller fritidshus som kanske står avställda en längre tid, är situationen lite annorlunda än med hus som i regel används hela tiden. I en permanentvilla hade jag sagt vattenburet alla gånger.
    Jag skulle nog själv fundera lite extra på de två olika alternativen.
    Överplanet till exempel - med öppen planlösning kan luftburen värme absolut vara ett alternativ. Särskilt om vi talar om ett hus som kanske ska stängas av under vintern? Ska det då verkligen finnas vattenburet i golven där då, på övervåningen (vad händer om det blir skador på rören pga oaktsamhet och kyla?). Det behövs också sällan lika mycket effekt i värmesystem på en övervåning. Värme transporteras uppåt i en byggnad.
    Vattenburet är ju bra när det kommer till permanenthus och kan fungera med vilken energikälla som helst, vilket är oslagbart i längden. Men det krävs att systemet är igång hela tiden under vintertid, så underhållsvärme krävs. Om en alternativ energikälla ska använda, dvs inte el, blir investeringskostnaden enorm för några veckors bruk under vintertid jämfört med vad som kan sparas. Det är också därför jag märkt att de flesta ändå satsar på något radiatorsystem alternativt luftburet system (eller kombination) i just fritidshus.
    Luftburet har en fördel i att rummen snabbt blir varma. Det kan vara en praktiskt detalj när det är fredagskväll under påsken och familjen ska dra ut till landet eller inför nyåert. Då slipper första natten blir så kall. Det går tom att installera ett telefonstyrt system som ser till att stugan är varm när man kommer fram. En annan positiv detalj är att det luftburna värmesystemet lika gärna kan användas som air conditioning när det är sommar. Den kyler luften lika lätt som den värmer luften.
    Däremot är luftburen värme ofta förenat med att luften kan känns något torr. Det kan också upplevas som om det blir dammigare, även om det inte egentligen är fallet. Problemet är snarare att dammet rör sig i rum med luftburen värme. Det så kallade oljudet beror mycket på vilken kvalitet på systemet som man väljer. Jag har själv valt ett luftburet system, då investeringskostnaderna är klart lägre och att ett fritidhus inte hålls varmt hela tiden. Därmed kan en del el vara okej att använda för att värma upp huset.
    LIte ot - men en braskamin är ett bra och extremt trevligt sätt att värma upp en fritidsstuga med, i alla fall delvis. Om det finns blir ju inte effektkraven fullt lika höga på värmesystemet. En riktigt effektiv tyngre kamin kan vara en bra investering på landet. Då blir luftvärmesystemet mer av en kompletterande värmekälla.
    Det finns nog inget givet svar, men det här är min åsikt i alla fall. Lycka till med huset!

Standard

Om ni inte ska borra bergvärme hade jag rekommenderat luftvärmepump. Svårslagen effektivitet och därmed låga uppvärmningskostnader. Om ni dessutom har en kamin kommer ni att klara köldtoppar alldeles utmärkt.

Tänk bara på att om ni i framtiden trots allt bestämmer er för bergvärme så måste ni ha ett vattenburet radiatorsystem (e.g. golvvärme). Konverteringskostnaderna om man ska byta från luft till vatten är ofta rätt höga.
    Nå mig enklast på min hemsida om installation av bergvärme. Fridens!

Liknande ämnen

1. Vattenburen golvvärme eller elgolvvärme?
    Av KlaraN i forum Golvvärme
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-03-31, 06:Mar
  2. Läckande system!
    Av Tobba i forum Energi allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-03-12, 09:Mar
  3. Vattenburen golvvärme
    Av Larssa i forum Golvvärme
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-03-02, 08:Mar
  4. FTX-system i nytt hus