Resultat 1 till 2 av 2

Question Hjälp med konstiga lister....

Jag bor i ett radhus från tidigt 80tal med det vattenburen värme. Ledningarna till elementen är inte lagda i golv eller väggar, utan ligger längs med golvet under(!) listerna. Dessa lister är av plast och slitna,spruckna och jag vill nu byta dessa till helst en variant av trä. Problemet är att jag inte ens vet vad denna listtyp heter.

Enligt uppgift är plastlisterna livsfarliga vid brand eftersom det bildas en mycket farlig rök.

Så är det någon som vet vad listtyp heter eller vad för bra alternativ man kan använda istället?

Som ni ser på bilderna nedan så är dessa lister 6,5cm höga och 3cm tjocka och helt ihåliga. Den höjd som krävs som ihåligt är att längst ner så finns det plats för ett rör som är 1,5cm diameter och ligger tryckt motväggen.

Reg.datum
    b 2009

Standard

Hej electrO!
    Nu kommer jag inte ihåg vad dessa rör heter, men det är helt oväsentligt, de var vanliga på 60-70 talet för att dölja rören och så slapp man måla desamma. Det finn snygga av trä att köpa idag, men de är dyra och passar inte alla befintliga mått. Sala på väggen med en snygg av rundad list 5-10-15mm tjock och lämplig brädd för att montera en snygg golvlist av standard modell som du köper hos vilken bygghandel som helst, för att allt inte ska bygga ut för mycket kan du såga eller hyvla(falsa) bort 5-7mm i underkant där röret ligger av listen, Det är viktigt att du skruvar listen så att de går lätt utan åverka ta loss den om så fodras.
    Leifjuno

Liknande ämnen

1. Problem med EPS Cementen ? Hjälp
    Av Chelsea i forum Badrum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-10-30, 08:Oct
  2. Spika lister i betongvägg?
    Av Puttel i forum Byggmaterial & byggteknik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-22, 13:Jun
  3. Lister????
    Av Kim i forum Byggmaterial & byggteknik