Resultat 1 till 2 av 2

Standard Installera diskmaskin

Har precis köpt en diskmaskin som jag ska installera nu. Har tummen mitt i handen och har aldrig gjort något liknande. Jag har lagt dit en översvämningsmatta där den ska stå och ska nu koppla in den.
    Är det någon som kan guide mig med lite tips angående hur man kopplar in den vad det gäller el, vatten och avlopp?
    Det är förberett med ett el-uttag under diskbänken.

Standard En del att tänka på

Det är ganska enkelt att installera en diskmaskin om du redan har en gammal diskmaskin som du ska byta ut. Då finns oftast de nödvändiga kopplingar som du behöver för att installera den nya diskmaskinen. Men det kan vara så att kopplingarna mellan gammalt och nytt inte stämmer överens.

Vattnet som går in i diskmaskinen måste ha rätt tryck, vanligtvis mellan 0,3 till 1,5 bar. Bra att du har lagt dit det nödvändiga översvämningsskydd som ska förhindra skada om diskmaskinen eventuellt svämmar över. Detta översvämningsskydd fångar upp eventuella vattenläckor som kan uppstå och stänger omedelbart av diskmaskinen och tillförseln av vatten om så skulle ske för att undvika eventuella fuktskador.

Var noga med hur du koppar elen. Elen måste kopplas med en jordad stickpropp för att förhindra olyckor och skador. I nya lägenheter finns ofta detta uttag nära eller i anslutning till diskbänken för att du enkelt ska installera din diskmaskin. Ofta finns där även en säkerhetsanordning på diskmaskiner för att förhindra olyckor i samband med barn. Kontrollera när du installerar din diskmaskin att den är säkert installerat, exempelvis fastmonterad för att den inte ska kunna välta över barn.

Lycka till!
    Holger Wästlund

Liknande ämnen

1. Installera golvvärme själv
    Av Ronaldo i forum Golvvärme
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-05-13, 22:May
  2. Installera bergvärme - frågor
    Av Gr8 i forum Värmepumpar
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-07-06, 10:Jul
  3. Installera jordfelsbrytare