Resultat 1 till 5 av 5

Standard Måla gamla element

Bor i ett äldre hus med hiskliga gamla element som behöver fräschas upp. Färgen har flagnat och de ser allmänt risiga ut.
    Så hur ska jag gå tillväga, vilket förarbete behöver jag göra samt vilken färg ska man använda till element?

Reg.datum
    b 2009

Standard

Hej Anders BLI!
    Är elementen gamla är de säkert målade flera ggr. tidigare med lager på lager av flagnat färg.
    Är det dessutom gamla kammelement så är det mycket stora ytor att rengöra.
    Det bästa är om du kan montera ned elementen åka till en verkstad som blästrar dem åt dig. Då blir ytorna som nya, annars är der värmepistol stålborste och mycket arbete som gäller. Färgen sprutar du på eller lägger på med pensel.
    Beträffande färgen så anfäder du vanlig färg, ska du ha någon kulör eller bruten nyans är det bara att välja, det finns färg som heter element färg det är vanlig färg oftast vit som tål värmen från elementet utan att gulna.
    Du får vägledning av färghandlaren.
    Leifjuno

Standard

Innan du börjar måla elementen så se till att ta bort så ska du se till att få bort så mycket som möjligt av den gamla färgen som sitter lös. Tvätta därefter elementet eventuellt smuts och fett.
    Jag brukar använda mig av en färg från Alcro som heter "element halvblank" . Det är en vattenburen icke gulnande akrylat lackfärg som som är gjord för värmeelement.
    Lycka till!

Standard

Om det känns besvärligt att få dem riktigt snygga går det att ordna elementskydd istället. Det finns jättesnygga på marknaden och den lite mer händige (än jag då) kan säkert bygga läckra elementskydd själv. Det är ett tips om du inte orkar/vill måla om dem!

Reg.datum
    b 2008

Standard

Om du ska använda elementskydd så se till att de tillverkas så att luften kan ta sig igenom dom.
    Både framtill med framför allt upptill ovanför elemenet då luften stiger från elementet.
    Annars finns det risk att man stänger in värmen och det är ju inte så bra.

Men rätt utförda så är det inga problem att använda elementskydd.

Liknande ämnen

1. Kallt element
    Av tomten i forum Energi allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2016-01-06, 15:Jan
  2. Lufta element
    Av Marina i forum Energi allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-12-12, 22:Dec
  3. Smällande element
    Av Robban_L i forum Energi allmänt
    Svar: 2