Resultat 1 till 3 av 3

Standard Köparansvarsförsäkring?

De flesta besiktningsfirmor idag tillhandahåller en köparansvarsförsäkring som ska försäkra dig mot de fel som inte gick att upptäcka eller förutse vid besiktningen och som säljaren inte har ansvar för.

Detta låter ju toppen, men har läst på lite olika forum och tidningar att det är en väldigt luddig försäkring på vad den täcker eller ej.
    Så nu undrar jag är det verkligen nödvändigt att teckna en sådan försäkring och vad kostar det egentligen?

Mvh Jesper

Reg.datum
    b 2008

Standard

Här gäller det nog att läsa villkoren:
    http://www.anticimex.se/fileobjects/...2007-02-01.pdf

"Försäkringen gäller för fel och följdskada. Felet skall ha funnits vid besiktningstillfället. Ersättning för fel lämnas endast då felet lett till följdskada. Ersättning lämnas för återställande av följdskadan och av det fel som orsakat denna skada."

Undantag från försäkringen:
    "Byggnadsdel, för vilken notering om risk för skada har gjorts. Däremot omfattas faktisk skada i konstruktion för vilken endast risk för skada har noterats och där skadan fanns vid besiktningstillfället. Själva felet ersätts dock inte."

Detta låter ju bara som en försäkring som är till för att fånga de sakerna som Anticimex missade vid överlåtelsebesiktningen. Detta är i mitt tycke en försäkring helt utan värde och endast ett försök att lura folk.

Standard

Ja, jag tycker att den är luddigt utformad angående vad den gäller eller inte. Samtidigt kan ju saker och ting kosta skjortan om allt inte står rätt till, men då borde de hitta dessa fel under en besiktning. En besiktning kostar ju trots allt 9800 och en försäkring 7500. Sura pengar men vad får man? Får nog ta mig en funderare över det där. Tack. Mvh// Jesper

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Avdelare