Resultat 1 till 11 av 11

Standard Ogräs i rabatt och gräsmatta

Jag har extremt mycket ogräs i min rabatter och även i gräsmattan. Ogräset håller på att vinna kampen för jag orkar inte hålla på hela tiden med detta eviga rensandet, Vad ska jag göra åt ogräset, finns det några genvägar åt mig?

Standard

Hittade detta på nätet (tradgard.org)

"Det finns tyvärr inte så många genvägar att bli av med ogräs och särskilt svårt är det ju med fleråriga sådana som trängt in bland andra växter. För gräsmattans del är nog omsådd (av begränsad, "invaderad" yta alternativt hela) det enda långsiktiga alternativet om ogräset blivit väldigt dominerande.
    I rabatter kan en vertikal spärr mellan gräsmatta och rabatt mota ogräset till viss del.

För att sanera själva rabatten är det rensa flitigt som gäller för att trötta ut ogräset (lätt att man ger upp, jag vet) eller att ta upp trädgårdsväxterna och sedan gräva om och rensa den öppna jorden grundligt alternativt rensa någorlunda och sedan täcka ytan med svart markduk, plast, tjocka lager tidningar eller liknande 1-2 säsonger."

Reg.datum
    b 2008

Standard

Jag brukar köra roundup på min garageuppfart och mellan stenbeläggningar. Det är ganska effektivt, ogräset dör ofta ända ner till rötterna så det dröjer ganska länge innan det kommer nytt ogräs.

Jag skulle ändå vilja köra något kraftigare, jag läste att den roundup:en som säljs i affärer är utspädd till ca 1:200. Kan man exempelvis få tag på outspädd roundup och köra 1:100 istället så kommer det dröja väldigt länge innan det växer något där igen. Problemet är hur man ska få tag på det?
    Någon som har några bra tips?

Reg.datum
    b 2009

Standard

Hej Puttel!
    Det finns outspädd roundup att köpa hos lant. männen och större trädgårds leverantörer, för att få köpa den varan krävs att du har sprutlicens och behörighet att få handa outspädd roudupp. Visst känner man någon bonde eller trädgårdsmästare kan man säkert gå runt dessa bestämmelser, men tänk på at det är gifter och då i stark koncentration, där vi som konsumeter inte vet omfattningen för barfotade små barn eller för våra husdjur eller de vilda djuren som besöker dig och din trädgård. Det är nog inte utan orsak myndigheterna satt stop för amatörer att använda giftet. Att köpa av en bonde privat är tycker jag en slags lagning.
    Dessutom blir du inte hjälpt på längre tid men det blir effektivare och dödar fortare.
    leifjuno

Standard

Ogräsets elände har för min del gjort att jag numera väljer träd och buskar, blomster i begränsade ytor som är lätt att rensa ogräs i och resterande del gräsmatta. Jag orkade inte helt enkelt och ville inte ha sommaren förstörd för att det var ogräs överallt. Jag är jättenöjd. Så mitt tips är att planera om trädgården och skapa en lättskött trädgård med tåliga växter, en hel del träd och buskträd och ha rabatterna på lite höjd (i stenbänkar el dyl) för att underlätta pysslet. Det har sparat på min rygg också.

Standard

Jag har kört ganska mycket med Roundup som säljs i butik (den lagliga alltså :-)
    Tycker det fungerar ganska hyfsat, i alla fall jämfört med ättikspriten som säljs överallt i butikerna. Det är rena skräpet.
    Brukar köra roundup på min stenbelagda garageuppfart 2 ggr per år och det räcker för att hålla det snyggt.

Standard

Är det någon som provat de där ångsprutorna? FUnkar de eller var de bara en fluga? FUnderar över vad jag ska göra med allt mitt elände till ogräs. Jag har också nära till vatten jag är rädd om så vill inte sprida några kemikalier i onödan.

Standard

Koncentrerad roundup är ganska lätt att fixa om man har kontakter med de som jobbar professionellt med trädgård och mark. Jag har själv en flaska hemma som räcker har räckt hur länge som helst. Men även om du kommer över den koncentrerade ska du ändå späda den enligt föreskrifter. Outspädd roundup tar mer eller mindre kål på allt i sin väg :-)

Standard

Det är väl tyvärr så generellt att de effektivaste medlen får man som privatperson inte köpa.
    Jag har en garageuppfart med massor av ogräs och vanligt gräs mellan kullerstenarna. Jag funder på om man kan bränna bort gräset? Jag har en gasolbrännare hemma men behöver ha lite input från er innan jag gör något.
    Är det någon som har testat?

Reg.datum
    b 2009

Standard

Hej Karlsson!
    Det går bra att bränna bort gräset, det är till och med en metod som det finns speciella brännare att köpa. Men det har inträffat bränder med den metoden, och den känns lite onödig, det fungerar lika bra med salt, vägsalt samma sort som du använder på vintern för att för hindra frysning av ex. garage infarten, prova salt.
    leifjuno

Standard

Salt var en toppenidé tycker jag! Både billigt, enkelt och naturvänligt. Hur mycket behövs tro?

Liknande ämnen

1. Plantera blommor i rabatt
    Av Vilma i forum Utomhus
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-04-29, 14:Apr
  2. Golvvärme och trägolv?
    Av L-G i forum Golvvärme
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-02-13, 06:Feb
  3. gräsmatta, planering
    Av lillmossen i forum Utomhus
    Svar: 0