Resultat 1 till 4 av 4

Standard Renovera innan försäljning?

Om jag säljer min lägenhet, bör jag renovera den innan för att göra så stor vinst som möjligt? Den är inte i renoveringsbehov utan är fräsch och man bor bra i den som den är Den som köper kan ju i så fall renovera upp den ut efter sina behov. Men, vill som sagt göra så stor vinst som möjligt på den.

Mvh

Standard

Hittade en bra artikel på vivilla:

"Jag tycker inte man ska dra igång några stora renoveringsprojekt bara för att man ska sälja. Men man kan göra mycket för att få det snyggt och se attraktivt ändå.
    Inrikta dig främst på hall, kök och badrum. Nya detaljer, som beslag och textilier, kan göra underverk. Gå igenom kyl, frys och skafferi, släng gammalt och ställ in nya trevliga förpackningar, kanske ett par fina vinflaskor etc.
    Tänk också på att sparsam möblering ger ett ljusare och luftigare intryck. Det är också viktigt att se över belysningen - Byt till mer ljusstarka glödlampor i de mörkare utrymmena."

Standard

Tack för svaret. Det ska jag i så fall tänka på

Standard Det går att räkna på om det lönar sig eller inte

Jag håller verkligen med. Gör inga större renoveringsåtgärder innan försäljningen.

Det finns faktiskt ett sätt att överslagsmässigt räkna på om en renovering av ett kök eller ett badrum lönar sig eller inte:

Gå in på följande hemsida: www.hempris.se. Det är en sajt där du själv kan göra en grov värdering av din bostad genom att du får jämförelser med tidigare genomförda försäljningar av likartade bostäder. När detta skrivs fungerar sajten enbart för bostadsrätter i Stockholmstrakten men de som ansvarar för sajten har ambitionen att bygga ut den för andra boendeformer och för andra delar av Sverige. Sajten är uppbyggd så att du matar in ca 20 uppgifter för den bostad som du vill värdera.

Du får omedelbart fram ett värde. Därefter är det lätt att ändra någon enstaka uppgift för att direkt kunna se hur värdet påverkas. Ska du bygga om ditt kök kan du mata in sådana uppgifter som är så likartade de värden som gäller för din egen bostad som möjligt, oberoende av var i Sverige din bostad ligger och oberoende av om du har hyreslägenhet, bostadsrätt, radhus/kedjehus eller villa. På uppgiften köksstandard kan du ena gången mata in ”låg standard” och nästa gång ”mycket hög standard” och du kommer direkt att få fram en grov skillnad i bostadens totala värde innan du bestämmer dig för att börja renovera. Eller du kanske bestämmer dig för att bygga om på ett billigare sätt. I vilket fall som helst är det alltid intressant att få reda på ditt köks nya värde.

Men, som sagt, i ditt fall verkar det listigaste vara att göra sådant som ger ett bra intryck och samtidigt inte kostar så mycket.

Lycka till!

Holger Wästlund
    Källa

Liknande ämnen

1. Försäljning av kolonistuga
    Av Bull i forum Juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-26, 08:May
  2. Primer innan flytspackla
    Av JockeK i forum Badrum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-09, 14:Jan