Resultat 1 till 4 av 4

Standard Byta avloppsstammar vid renovering av badrum?

Jag ska renovera mitt badrum hemma. Ska jag samtidigt byta avloppsstammar och vattenrör, vilken livslängd har de?
    Huset är byggt 1959.

Reg.datum
    b 2009

Standard

Om det inte är några synliga fel håller rören säkert några år till. Men självklart, ska du lägga ner en massa arbete och pengar ska du byta allt, då har ni rör i 50 år till, och huset behåller sitt värde och till och med ökar, det blir en bra pensionsinvestering .
    Leif

Standard

Villaägarna skriver så här:
    För att bedöma behovet av ett stambyte bör man känna till den tekniska livslängden hos produkterna i badrummet. Man räknar med att ett avlopp av gjutjärn har en livslängd på 60år. PVC-rör tillverkade efter 1973 har en livslängd på 30 år. Vattenledningar av galvat stål har en beräknad livslängd på 30-40 år och kopparrör 50-60 år. När man undersöker behovet av stambyte eller planerar för renovering bör man låta en fackman undersöka rörens kondition för att bedöma rörens återstående livslängd. Att göra en renovering utan stambyte, när den återstående livslängden på rören är kort, är oekonomiskt, då ett stambyte ofta kan kräva fysiska ingrepp i badrummet.

Reg.datum
    b 2009

Standard

Eftersom ditt hus är 50 år, behöver du inte fillosofera, byt ut så mycket du kan, ingjutna rör kan du låta besiktigas med kamera för att se om det finns risk för stopp och dyligt, ingjutna rör i en villa klar sig hur länge som hellst. Om de inte har utsats för sättningar.
    Leif

Liknande ämnen

1. Renovering av trappa
    Av Jojjo i forum Byggmaterial & byggteknik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-05-28, 12:May
  2. Renovering trappa
    Av CalleP i forum Byggmaterial & byggteknik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-05-22, 10:May
  3. Renovering
    Av Husmusen i forum Förklaringar av ord och begrepp