Resultat 1 till 2 av 2

Hybridvisning

Reg.datum
    b 2008

Standard Kolla elräkningen!

Värt att kolla upp för er som bytt mätare nyligen.

Nyligen avslöjades att felkonstruerade elmätare trissar upp konsumenternas elräkningar. Småhusägare luras på tusentals kronor. Fortum, Eon och Vattenfall har känt till problemet länge utan att informera kunderna.

Mängder av elmätare har bytts ut i svenska småhus de senaste åren. Tanken var att förbättra avläsningen av elförbrukningen. Men resultatet av nyordningen kan ha blivit det omvända för bortåt 300 000 abonnenter.

Nyligen avslöjades att mätare av märket Actaris är felkonstruerade.

- Det finns en svaghet i just den här mätartypen som gör att den påverkas av en viss typ av elektronisk utrustning i hemmen, säger Maria Lidzell på Vattenfall eldistribution till Aftonbladet.

Bland annat stör dimmers, äldre luftvärmepumpar, äldre cirkulationspumpar och äldre nätaggregat till tv-apparater avläsningen. Följden kan bli att mätaren visar en högre elförbrukning än den faktiska.

Är du drabbad? Så avslöjar du din elmätare!
    1. Har din elmätare nyligen bytts ut?

2. Kontrollera märket. Actaris är drabbad av fel.

3. Kontakta ditt nätbolag och begär in uppgifter om förbrukning. Jämför månadsvis, exempelvis januari i ett år med januari ett annat år. Ta hänsyn till att du numer betalar för hur mycket el du faktiskt gör av med – och inte längre beräknad förbrukning.

4. Fundera på om det finns alternativa förklaringar till den högre förbrukningen - kallare väder, fler barn, nya apparater osv.

5. Om du fortfarande misstänker fel, kontakta ditt nätbolag och begär en kontrollmätning med parallellmätning. Då sätts en extra mätare in som kontrollerar din mätare. Om kontrollen visar att din mätare mäter korrekt så får du betala 1000-1500 kronor eller mer för kontrollen, så studera din förbrukning noga först.
    Källa: Villaägarna

Standard

Tack för tipset! Det gäller att se upp med elräkningar! SJälv råkade jag ut för att de hade debiterat fel skatt på mig ett tag. Det ville de "ta igen" på en och samma faktura. Lagom till jul också. Jag blev bestört och frågade hur jag skulle lösa det, när det var de som gjort fel. De svarade med att erbjuda en avbetalningsplan som de la ränta och uppläggningsavgift på.
    Då felräkningen inte var mitt fel, blev jag något förgrymmad. Jag kikade därför in på nätet och letade rätt på andra fallbeskrivningar som var likartade. Det visade sig att elbolag inte har rätt att efterdebitera för period som redan debiterats - även om det vart fel. Det fanns flera ARN-beslut på detta.
    Min uppfattning är att elbolagen givetvis vet om denna regel, men jag fick känslan att de chansade. Om nio av tio betalar, blir det ju ett fint plus i kassan. Mitt bestridande godkändes utan bekymmer inom ett par dagar....... som tur är. Men, summa sumarum, det gäller således att verkligen kontrollera sin faktura. Och nu också tydligen sin mätare!

Liknande ämnen

1. Hur kolla upp husleverantörer?
    Av Sole i forum Bygga hus & hustillverkare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-20, 14:Apr
  2. Kolla detta huset!!
    Av Helena75 i forum Inredning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-10, 10:Dec
  3. När kommer elräkningen?
    Av Hambern i forum El
    Svar: 2