Resultat 1 till 2 av 2

Standard Sätta panel i timmerhus

Jag äger ett timmerhus där de invändiga väggarna är i ganska dåligt skick. Jag har därför planer på att regla upp en vägg och sätta panel, det jag funderar över är om man isolerar väggen?
    Vad ska jag isolera med i så fall? Och ska det vara någon form av luftspalt mellan isolermaterialet och själva timmerväggen?

Reg.datum
    b 2009

Standard

Hej Tomasson!
    Det går bra att montera invändigt panel i 3-4-5-6” tums bred eller med panelskivor som finns i 120cm bred. Detta kan du göra direkt på timmerväggarna med eller utan papp . Om du vill tilläggs isolera väggen när du ändå är igång, vilket låter som en god ide´ gör du det med mineralull i tjocklek som passar dig och det utrymme du har, du montera en diff spärr och isolering . Det ska vara en indragen fuktspärr vilket innebär att du har diffspären mellan eller före minullen, du reglar upp med 45 eller 7o mm och dra ev. el rör i facken och monterar el dosor och minull. Då blir diffspärren hel och har avsedd effekt om man borra för ex. eldosor igenom panel och diffspärren har du ingen nytta av den. Ingen luft spalt mellan isolering och ytterväg.
    Leif

Liknande ämnen

1. Spika panel
    Av Palle i forum Byggmaterial & byggteknik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-16, 11:Nov
  2. Sätta träpanel på betongvägg?
    Av Mjorn i forum Byggmaterial & byggteknik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-29, 18:Apr
  3. Sätta träpanel i badrummet??
    Av Aggen i forum Badrum