Resultat 1 till 4 av 4

Standard Olja eller såpa trägolv?

Under korkmattorna i vårt hus från 1929 ligger ett trägolv som vi ska ta fram. Vi vill helst inte lacka golvet men vill ändå ha ett golv där det inte är hela världen om man går in med skor eller spiller ett glas rödvin.
    Gillar utseendet och lystern hos ett oljat golv men har hört att det är väldigt känsligt. Stämmer det? Vilka andra alternativ finns det?

Reg.datum
    b 2009

Standard

Båda metoderna går bra, men såpa är naturligast i min värd, det har den fördelen att det är lätt att stryka på och i fält där det blir mycket slitage, under bord ,vid stolar framför arbetsbänkar etc. är det enkelt att komplettera utan att få flera skikt. Du torkar golvet med skurtrasa fuktad i såpvatten varför du tillför såpa varje gång du torkar golvet. Första gången jag lutade och såpade golv var 1979 i Oslo sedan des har jag gjort många golv och de blir vackrare ju mer man använder och sliter på golvet. Olja är lämpligt i mer offentlig miljö som kafféér utställningar mm. Där slitaget är större.
    Leif

Standard

Läste för inte så länge sedan att de gamla korkmattorna numera är så sällsynta att de kan ha stort kulturhistoriskt värde och därmed eftertraktade. De blev tydligen moderna i slutet av 1800-talet, då de lades in för att skydda trägolvet och förhindra drag. Mitt råd till att börja med, är att ni är försiktiga när korkmattan lyfts av så kanske ni kan man tjäna en slant istället för att kasta.

Så till ert trägolv. Börja med att undersöka om ni behöver slipa golvet. Golvet kan vara lite ojämnt eftersom det från början är lagt med tanke på att täckas av en korkmatta. Slipmaskin kan hyras. Var försiktig så att golvet inte slipas för mycket och glöm inte andningsskydd - det dammar förskräckligt! Se upp med spikskallar. Det gör inget om golvet är lite ojämnt - det har ju trots allt gått människor på det sedan 1929!
    Om det är springor i golvet kan ni fylla igen det med någon elastisk trämassa.

Ett gammalt golv är vackrare om det inte är lackat, det håller jag med om! Underarbetet är viktigt, golvet måste vara rent. Välj mellan att faxeluta, vill man ha en ljusare ton väljer man lut med vitmedel i, såpa eller måla golvet. Att måla är ett bra alternativ framför allt om träet är fult. Att såpa ger ju en vacker lyster och är tåligt, men man måste vara tålig när man såpar i många, många lager. Såpan i sig ger ett skydd till golvet. Men det allra tåligaste lagret får man med golvfärg, vilket också är lättskött.

Förresten tycker jag, att det skall synas att ett gammalt golv har varit med om. Nämligen både det ena och det andra, lite såpskurat rödvin ger goda minnen.

Reg.datum
    b 2009

Standard

Förlåt Sofie men att måla ett gamalt furugolv ,även om det inte är det finaste träet är en dödsynd,
    Desutom blir det snart "uppnöta gångar som ska imålas med flera nyanser som följd.
    Leif

Liknande ämnen

1. Olja för sibiriskt lärkträ
    Av Ingemar i forum Utomhus
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-21, 09:Feb
  2. Kombipanna - värma med el eller olja?
    Av Melvin i forum Kaminer, kakelugnar & biobränsle
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-15, 20:Jul
  3. Välja mjukt eller hårt trägolv?
    Av Jacob i forum Golv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-29, 08:Apr
  4. Olja in bokparkett?
    Av Ulrika78 i forum Golv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-19, 13:Mar
  5. 17 liter olja per dygn.