Resultat 1 till 5 av 5

Standard Ytbehandling bastupanel?

Mitt bastubygge framskrider sakta men säkert och snart sätter jag upp bastupanelen. Min fråga är om jag måste jag ytbehandla bastupanelen eller kan den vara obehandlad?
    Bastulavarna kommer att vara i träslaget asp.

Vad det gäller ventilationen så tänkte jag ha både ut och in-ventiler invändigt. Behöver man ha en ventil genom ytterväggen också?

Reg.datum
    b 2009

Standard

Bastupanelen ska inte behandlas och inte bastulavarna heller.
    in luft under bastuaggregatet utluft upp mottak och ut, sedan 80talet ska även basstu vent upp igenom vånig
    och ut ytertak för att få en bra vent. men tylö förordar att man tar vara på värmen och tar ut den i förrummet,
    Enklast och en bra lösning att sätta en ventil egenom yttervägg och ut, nackdel att om du bastar mycket på den kalla årstiden kan det billdas istappar, men ted är väl trevligt

Leif

Reg.datum
    b 2008

Standard

Angåeende ventilation i bastu så har det diskuterats tidigare i den här tråden:
    http://www.hus.se/forum/t2258.html

Thumbs up

Hej

Bästa är att behandling med paraffinolja nya lavar helst innan man använder bastun
    lägg olja skålen i varmt bastu låt står där ca, 2 tim
    så att både oljan och lavarna blir varma. Sedan pensla oljan jämt.. låt trädet suga oljan ordentligt
    vänta....torka sedan med torrt mjukt rent trasa överflödiga oljan

Paraffinolja är natur produkt, luktar inte, kladdar inte och ger mycket bra sydd för trädet.
    passar även på vägg panel

Behandlingen ska göra 2 ggr per år

Reg.datum
    b 2011

Standard

Va???...... Hade du fel inställning på tangentbordet?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Avdelare