Resultat 1 till 3 av 3

Standard Knackningar i rör av bergvärme

När vi flyttade in i huset hörde vi att det knackar i rören till elementen , det oftast då temperaturen sjunker utomhus. Detta beror tydligen på att rören till elementen expanderar, detta pga att bergvärmepumpen växlar mellan att värma varmvatten och elementen och det blir då växlingar i temperaturen i rören har jag läst mig till..
    När vi frågade den tidigare ägaren om detta sa han att han visste om problemet, men han har inte sagt något till oss. Kan vi driva detta vidare som dolt fel?
    Hur åtgärdar vi detta, måste vi byta rören i golven?

Standard

STOPP. Du behöver inte bryta upp några golv för att byta rör. Det man kan göra är att sätta in en så kallad arbetstank mellan värmepumpen och radiatorerna. Den tar upp dom här temperatursvängningarna så att man slipper oljudet i systemet, har gjort det på många ställen. Arbetstanken brukar ligga på ca 100 liter, prata med någon återförsäljare för värmepumpar så hjälper dom nog dig.

Standard

Jag monterade värmepumpar i över 10 års tid och det är ganska vanligt att detta fenomen uppstår i klenare värmesystem d.v.s små dimensioner på rör och radiatorer.Det är när växelventilen i värmepumpen går över från att göra varmvatten till att släppa ut värmen till radiatorerna så blir det en stor temp.skillnad,det blir som en shock för värmesystemet.Därför sätter man in en arbetstank som tar upp den stora temp.skillnaden och jämnar ut temperaturen. Har gjort detta i många hus både i efterhand och i förebyggande syfte när man lärde sig vilka system som behövde en tank.I gamla hus med grova rör och stora kamflänsradiatorer var det aldrig några problem.

Liknande ämnen

1. Rör genom vägg för duschblandare
    Av Chelsea i forum Badrum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-29, 13:Jan
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-08, 13:Jan
  3. Försäkring - läckande rör
    Av Puttel i forum Försäkringar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-02, 21:Dec
  4. Bergvärme-installationen.