Resultat 1 till 5 av 5

Standard Försäkra åkgräsklippare

Jag har nyligen köpt en åkgräsklippare till min villatomt. Måste jag försäkra den eller täcks den av min hemförsäkring? Någon som har koll på detta?

Standard

Jag frågade mitt försäkringsbolag ( Länsförsäkringar ) det förra året, dom satt att jag var tvungen att öka på mitt lösöresbelopp motsvarande.

Så här skriver IF på sin hemsida.

Hej
    Ett trädgårdsredskap som inte är registreringspliktigt omfattas av hemförsäkringen. En sådan maskin får då i princip inte vara avsedd för andra funktioner än gräsklippning och det får inte kunna köras för fort. Tänk på att försäkringen inte gäller vid stöld om du förvarar redskapet utomhus.

Hälsningar
    Björn

Standard

Jag är på jakt efter den åkgräsklippare, den kan vara antinge ny eller begagnad, vi har en väldigt stor tomt så det känns som ett måste att ha en nu.
    Vilket märke rekommenderar ni?
    Vill gärna kunna koppla på uppsamlare.

Standard

Jag kör en midjestyrd Jonsered och är grymt nöjd!

Standard

Bra artikel om åkgärsklippare på husohem.

"Det finns två huvudtyper av åkbara gräsklippare – ridermodeller och trädgårdstraktorer. Båda har sina fördelar och nackdelar. Valet avgörs av behov, men till viss del också av plånboken. De klippmässigt betydligt smidigare ridermodellerna har ungefär 55 procent av marknaden. Tack vare ett lägre pris håller trädgårdstraktorerna ändå en duktig marknadsandel. De billigaste riderklipparna kostar cirka 20 000 kronor medan traktorer går att få från cirka 13 500 kronor. Men som vanligt får man mer om man betalar mer.
    Rider har ett frontmonterat klippaggregat som gör det lätt att se var man klipper. Klippningen sker innan framhjulen har plattat till gräset och det minskar risken för kvarvarande grästottar. Det frontmonterade klippaggregatet når in under buskar och maskinerna har snäv svängradie så att man kommer runt på små ytor och kan klippa tätt inpå buskar, träd och andra hinder.

Vilka fördelar finns då kvar för trädgårdstraktorn? Traktormodellerna ser faktiskt ut som en liten leksakstraktor med klippaggregatet placerat mitt under föraren. För den som vill samla upp gräsklippet ger det en fördel eftersom klippet sprutar rakt bakåt in i uppsamlaren. Traktorn kan också bära större uppsamlare så att man slipper att tömma så ofta."

Liknande ämnen

1. Försäkra bolånen
    Av Emma H i forum Försäkringar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-15, 13:Jan
  2. Åkgräsklippare
    Av Thomas i forum Utomhus
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-05, 21:Aug

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar