Resultat 1 till 3 av 3

Standard Foga om tegelfasad

Vi är på väg att köpa ett tegelhus men vi tycker själva fogarna är riktigt tråkiga.
    Jag skulle vilja ha vit fog istället för den grådaskiga som finns där nu.Kan man lägga en ny fog över den gamla eller måste man ta bort den gamla fogen först??
    Tacksam för svar!

Reg.datum
    b 2009

Standard

Hej !
    Undrar precis samma sak som du ! Men vi har mexisten istället för vitt tegel.
    Vill så gärna ha vita fogar, det gör så himla stor skillnad !

Reg.datum
    b 2009

Standard

Hej Teresia, det är nog inte ett vitt tegelhus du är intresserad av tegel finns i rött gult eller brunt, fasaden är nog murad av kalksandsten. Det är en smaksak vilken fog man ha och det är ju otur att du inte är nöjd med bruksgrå, det ger annars lite liv åt fasaden , emot vad vit fog gör, man använde ofta vit fog på 60-70 talet då vit fasad var inne, därför att murarna då inte skitade ner fasaden så mycket som med gråmurbruk. Att tvätta en vit fasad ska du inte ge dig på den blir alltid missfärgad, Att borsta med stålborste är inte heller bra då blir fasaden gråsmutsig, Att fräsa ur fogen och foga om går men vilket arbeten ( igentligen går det inte) men har du ni tålamod så är dert inte omöjligt. Varför måste du måla om var tionde år nej det håller längre om du målar med rätt färg att måla är bättre om du nu måste ha vit fog. Många målar hela fasaden vit det är ju mycket enklare men blir en yta utan liv enligt min smak.
    JaneRoe kan nog ta till sig av mina synpunkter också.
    Leif

Liknande ämnen

1. Hål i tegelfasad
    Av FBK i forum Byggmaterial & byggteknik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-30, 14:Dec

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •