Resultat 1 till 2 av 2

Standard Renovering korsvirkeshus

Jag har ett korsvirkeshus.
    Jag har problem där virket möter putsen, där det blir glipor och sprickor . Jag har försökt att laga det med bruk , men eftersom materialen rör sig olika vid temperaturväxlingar, så återkommer problemen , finns det något mer lämpligt material som man kan laga detta med?

Standard

Olika material rör sig olika beroende på förmågan att ta upp fukt. Trä rör sig relativt mycket i jämförelse med t.ex. tegel och murbruk. Traditionellt hade korsvirkeshusen fyllningar med lera och det är ett följsamt material. Även om lerprodukter inte ligger längst fram på byggvaruhusens diskar så har det en rad fördelar: det är det lätt att underhålla, det har god isoleringsförmåga, det är billigt och det har goda fuktegenskaper.

De flesta korsvirkeshusen ligger i de södra landskapen och där finns också kompetensen på området. Mitt tips är att du kontaktar Regionmuseet Kristianstad där de kan hjälpa dig vidare. I Skåne finns också BEVIS – byggnadsvård i Skåne, som är en förening med företag som är kunniga på traditionella material och metoder.

Liknande ämnen

1. Renovering trappa
    Av CalleP i forum Byggmaterial & byggteknik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-05-22, 10:May
  2. Renovering
    Av Husmusen i forum Förklaringar av ord och begrepp
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-24, 07:May
  3. Renovering
    Av Husmusen i forum Förklaringar av ord och begrepp
    Svar: 0