Resultat 1 till 3 av 3

Standard Hur lägga träparkett mot vägg?

Ska lägga träparkett hemma i vardagsrummet men funderar på hur jag ska göra mot väggarna.
    Kan jag lägga golvet dikt an mot vägg/golvlist?

Standard

Tarkett Floors säger så här:
    Trä- och laminatgolv kräver utrymme för att kunna röra sig med årstidernas klimatväxlingar. Du skall ha 1,5 mm per breddmeter golv. Rörelsefogen döljer du med golvlisten. Om du inte kan/vill ta bort golvlisten kan du dölja rörelsefogen med en trekantlist som du sätter på längst ned på golvlisten. Du skall lämna en rörelsefog med minst 1,5mm utrymme per breddmeter golv runt om hela rummet. Minimum 8-10 mm mellan golv och vägg runt hela rummet. Detsamma gäller även vid trösklar, rör, trappor, pelare, anslutningar till spiselhällar, stengolv etc. Använd kilarna som följer med läggningssatsen.

Bakgrund: Träbaserade golvmaterial rör sig beroende på luftfuktigheten i lokalen. På sommaren, när det är hög relativfuktighet inne, sväller golvet. På vintern är det torrt inomhus, och då krymper golvet. Rörelsefogen är till för att golvet skall kunna svälla och krympa utan att ”fastna” eller spänna mot t ex väggar eller dörröppningar.

Standard

Jag la träparkett ganska nyligen och tillverkaren skrev så här:
    Rörelsefogen ska var minst 10 mm mot väggar och andra fasta föremål. För större golvytor ska du räkna med 1,5 mm rörelsefog per meter golvbredd runt hela golvet.

Liknande ämnen

1. Lägga kullersten i slänt
    Av Nancy i forum Utomhus
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-13, 08:May
  2. Lägga parkettgolv
    Av Joppe i forum Golv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-02, 06:Feb
  3. Klinkersgolv mot vägg
    Av Norén i forum Byggmaterial & byggteknik
    Svar: 1