Resultat 1 till 4 av 4

Standard Borra i kakel - sätta upp spegel

Hej,
    Jag ska sätta upp en spegel på en kaklad vägg i badrummet. Ska man borra för upphängning i kakelplattan eller i fogen. Vilket alternativ är bäst, så att inte kaklet spricker? Och hur löser man fuktspärren då den blir skadad antar jag?

Standard

Köp en kakelborr det finns speciella sådana,då spelar det ingen roll om du borrar i en fog eller inte.Kom ihåg att inte ha för hög hastighet på borren för då bränner man sönder den direkt. Hålen tätar du med våtrumssilikon innan du drar i skruven.

Standard

Var du borrar upp dina hål spelar ingen roll, båda alternativen är möjliga men kräver olika verktyg och metod. Sen beror det på vilken typ av underlag som finns bakom keramiken. Men när jag borrar i kakel brukar jag använda en diamantborr, se till att din maskin inte är inställd på slag utan på borrning.

Standard Borra i kakel - några knep

Hej!

Jag håller naturligtvis med om det som sagts i övriga kommentarer. Jag vill dock lägga till följande:

Om du ska ha både en plastplugg och en skruv i det borrade hålet är det viktigt att du petar i våtrumssilikon både före du sätter i plastpluggen och före du sätter i skruven så att du inte skadar tätskiktet och får fuktproblem i framtiden.

Det brukar vara svårt att hålla borrmaskinen still när man börjar borra om du inte borrar i en skarv. Borrmaskinen slinter fram och tillbaka. Sätt en bit frystape på kakelplattan. På den kan du rita ett märke där du ska borra hålet och tapebiten gör att det går mycket lättare att hålla borrmaskinen stilla.

Lycka till!

Holger Wästlund

Liknande ämnen

1. Sätta nytt kakel på befintligt kakel?
    Av Calle i forum Byggmaterial & byggteknik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-18, 12:Nov
  2. Sätta upp hylla i duschutrymmet
    Av Kr1st1n i forum Badrum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-08, 10:Aug
  3. Borra i kakel
    Av nizze i forum Byggmaterial & byggteknik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-28, 11:Jul
  4. Borra i betong, välj rätt borrmaskin