Resultat 1 till 5 av 5

Standard Lägga kullersten i slänt

Vi tänker till våren eventuellt lägga kullersten i en slänt ut mot vägen och undrar hur man gör detta enklast? Slänten är nästan 20 meter lång, fallhöjd 80-100 cm, kraftig lutning ca 70-77 grader. Funkar det att lägga kullersten vid sådan lutning, eller ska man "plana ut"?

Har hört att man kan borsta ner något mellan stenarna som stelnar som betong när det kommer vatten på. Vad är det? Är det bra? Eller ska man ha stenmjöl? Vill ha något emellan, inte lösa stenar.

Är det lämpligt att lägga geotextil under för att slippa växtlighet? Eller blir det svårt att trycka fast stenarna?

Hur stora stenar rekommenderas om man inte vill ha ett alltför "plottrigt" intryck?

Krävs det mycket underarbete, isåfall vilket och i vilken ordning?

Mycket tacksam för svar på trots alla mina frågor

Standard

Då jag jobbat med den här typen av produkter känner jag mig manad att svara.

Många mycket frågor men jag skall försöka besvara dom en och en..

Funkar det att lägga kullersten vid sådan lutning, eller ska man "plana ut"?
    Jag skulle nog försöka plana ut slänten lite grann, det är lite väl kraftig lutning.

Har hört att man kan borsta ner något mellan stenarna som stelnar som betong när det kommer vatten på. Vad är det? Är det bra? Eller ska man ha stenmjöl? Vill ha något emellan, inte lösa stenar.
    Tycker nog inte man skall ha betong, romex eller något annat som stelnar därför att det ger inte regnvatten någon dränering. Jag tror det är bäst om man använder stenmjöl mellan för att undvika ett vattenfall när störtregnet kommer.

Är det lämpligt att lägga geotextil under för att slippa växtlighet? Eller blir det svårt att trycka fast stenarna?
    Fiberduk under gör inte mycket nytta eftersom vi föredrar stenmjöl mellan stenarna och duken gör det svårt som du säger att trycka ner stenen i så skippa den.

Hur stora stenar rekommenderas om man inte vill ha ett alltför "plottrigt" intryck?
    Du skall använda en storlek som ligger mellan ungefär 10 och 35 cm.

Krävs det mycket underarbete, isåfall vilket och i vilken ordning?
    Bäst resultat får du om det är dränerande material även under sten för att ta upp ev.vatten som kommer. Här gäller då principen att 25 cm är bättre än 15 och 35 cm är bättre än 25. Det är svårt att ge helt korrekt råd om exakt hur du skall förfara då mark kan se och vara väldigt olika.

Standard

Har samma funderingar att lägga kullersten i lutning. Har en slänt som är 3m hög och har kanske 50 graders lutning. Hur brant får slänten vara? Tillåter man en brantare lutning om man gjuter fast med betong?

Standard

Vi har lagt kullersten i en kraftig slänt hemma och vi gjorde så att vi la en rad mursten längst ner för att hålla på det hela och sen hällde vi cement i sluttningen som man sen sätter kullerstenen i med en kantsten längst uppe mot gräsmattan.

Standard

Låter intressant det ni gjort Exxet. Ungefär så har jag tänkt mig att göra, avsluta med en låg mur längst ner. Du har ingen bild på detta?

Liknande ämnen

1. Lägga parkettgolv
    Av Joppe i forum Golv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-02, 07:Feb
  2. Ska lägga klickgolv
    Av Classe i forum Golv
    Senaste inlägg: 2008-12-18, 13:Dec
  3. Omvärdera huset & Lägga om lånen?
    Av Claesberg i forum Ekonomi