Resultat 1 till 4 av 4

Standard Måla fönster -vilken färg?

Vilken typ av färg bör jag använda till mina fönster , linoljefärg, alkydoljefärg eller latexfärg?

Standard

Bra beskrivning av villaägarna:
    Ett fönster utsätts för stora påfrestningar i form av nederbörd och stora temperaturskillnader mellan ut och insida. Den färg som klarar sig bäst mot dessa påfrestningar är linoljefärg och fet alkydoljefärg. För att förhindra vatteninträngning i trä är det viktigt att färgen har god penetrerande förmåga (inträngningsförmåga). Ju mer olja träet suger åt sig, desto mindre plats finns kvar för vatten. En viktig faktor för färgens penetrerande förmåga är molekylstorleken, ju mindre storlek på molekylerna desto bättre blir färgens penetrerande förmåga. Av dessa två färger är linoljefärgen den färg som har minst molekylstorlek. Ju fetare alkydoljefärgen är, det vill säga, ju mer olja den innehåller, desto mer lika blir egenskaperna hos linoljefärgen.

Latexfärgen är den av dessa tre färger som har störst molekyler och därmed minst penetrerande förmåga, vilket medför att färgen i stället lägger sig som en hinna utanpå träet. Färgen mjuknar också i värme vilket inte är en önskvärd egenskap med tanke på risken för att färgen skall klibba vid öppning och stängning av fönstren. Latexfärgen är med andra ord direkt olämplig som fönsterfärg.

Standard

Jag använder en latex färg för mitt fönster. Jag gillar dess resultat, eftersom det är blankt och smuts lätt kan utplånas. Ive hörde linolja är ganska dyrt men det är också rekommenderas.

Standard

Se mitt svar ovan:
    Latexfärgen är den av dessa tre färger som har störst molekyler och därmed minst penetrerande förmåga, vilket medför att färgen i stället lägger sig som en hinna utanpå träet. Färgen mjuknar också i värme vilket inte är en önskvärd egenskap med tanke på risken för att färgen skall klibba vid öppning och stängning av fönstren. Latexfärgen är med andra ord direkt olämplig som fönsterfärg.

Liknande ämnen

1. Byta fönster
    Av Sören i forum Fönster & dörrar
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2015-03-01, 14:Mar
  2. Vilken sticksåg ska jag välja?
    Av Karl i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-13, 14:Nov
  3. Fönster i bastu
    Av Sanna99 i forum Fönster & dörrar
    Svar: 1