Resultat 1 till 2 av 2

Standard Har fastighetsmäklaren rätt till provision?

Jag har gett en fastighetsmäklare i uppdrag att sälja mitt hus, men det var ingen som ville köpa till det pris jag ville ha. Nu har jag på egen hand lyckats sälja huset, men mäklaren kräver mig ändå på örsäljningsprovision. Har mäklaren verkligen rätt till provision??

Standard

Svaret på din fråga beror på vilket avtal du har med mäklaren. Om mäklaren har ett uppdrag med ensamrätt, har mäklaren under ensamrättstiden rätt till provision oavsett om du eller mäklaren har plockat fram köparen. Annars har mäklaren rätt till provision om det finns ett orsakssamband mellan mäklarens verksamhet och köpeavtalet. Om mäklaren medverkat vid köpet lär ett sådant orsakssamband kunna förutsättas. Ju mindre mäklaren medverkat vid själva köpet och ju längre tid som gått sedan fastighetsmäklarens uppdrag upphört, desto svagare blir orsakssambandet mellan fastighetsmäklarens agerande och köpeavtalet.

Om man själv vill försöka sälja huset när mäklaren inte lyckats hitta en köpare, kan det vara bra att begära att få en spekulantlista av mäklaren. Om man säljer till en av personerna på listan, är utgångspunkten att mäklaren ska ha provision och motsatt om denne inte finns med på listan.

Liknande ämnen

1. Solfångare, nån som har det?
    Av AccessiblE i forum Solvärme & vindkraft
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-09-10, 07:Sep
  2. Vad har ni för sommar projekt?
    Av Renovering i forum Övrigt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-07-07, 22:Jul
  3. Så nu har vi bestämt oss, det blir bergvärme!
    Av Thomas i forum Värmepumpar
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-04-04, 23:Apr
  4. Rätt läge att köpa nu?
    Av Jon i forum Köpa & sälja hus
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-10-25, 18:Oct
  5. Borra i betong, välj rätt borrmaskin
    Av Jens i forum Byggmaterial & byggteknik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-24, 19:Jan

Behörigheter för att posta