Resultat 1 till 8 av 8

Standard Problem med EPS Cementen ? Hjälp

Ledsen för att jag startade en ny tråd. Men behöver snabb hjälp.

Nu har jag gjutit med EPS Cementen 6 cm på det tunnaste stället och 8 cm på det tjockaste.

Det har nu ca 20 timmar sedan jag lade den. Jag hade inte väntat mig att EPS Cementen är smulig. När jag går på den så känns det nästa lite svampigt. Och om man "gnuggar" med handen på EPS Cementen så låssnar det smulor. Så det känns inte som man har ett hård och fast underlag. Är detta en korrekt egenskap på EPS Cementen. Eller har det blivit något fel i mitt fall.

Nu skall jag lägga dit golvvärmen.Golvvärmen jag använder köpte jag långt innan jag tänkt göra så mycket jobb som det nu blev. Men det är i alla fall Roth Clima Comfort system (se http://www.hus.se/forum/newreply.php...quote=1&p=3951) Detta system har ju plast plattor som skall förläggas på golvet som man sedan drar rören i och flytspacklar. Jag är orolig över att systemplattorna inte kommer att sitta ordentligt. Så här står det om dem i manualen:

Roth Clima ComfortTM systemskiva Transparent vakuumformad PET-skiva med hög brottstyrka.
    Den transparenta skivan säker- ställer en god fasthållning av rören och möjliggör kontroll av att
    avjämningsmassan är ordentligt utfylld i alla håligheter. Skivan är försedd med en klisterförsedd baksida som
    ger en snabb, enkel och säker utläggning mot underlaget. Förläggning av rör med c/c 75mm med 90 och 45°
    böjar. Skivan är utförd med ett 22 mm överlapp som säkrar att skivorna ”hänger” samman.

Det skall först och främst säkerställas att underlaget är i ordning. Det skall vara plant, torrt, tryck- och hållfast, inte sviktande och fritt från föroreningar såsom olja, damm, vax, målning etc. Det får inte förekomma sprickor längre ned i konstruktionen som inte är tryck- och hållfasta. Sprickor etc. skall repareras på behörigt sätt innan installationen påbörjas. Vid fara för uppträngande fukt
    skall underlaget förbehandlas. Underlaget rengöres grundligt med dammsugning. Ojämnheter skall slipas/fräsas bort. Det anvisas att prima underlaget för ordentlig vidhäftning.

Jag är orolig att EPS Cemnten inte är ett bra underlag för dessa systemskivor. Behöver era synpunkter nu.

/Kjell

Reg.datum
    b 2008

Standard

Min erfarenhet av EPS är att det är bäst att blanda i en tunna/stor hink med visp och att blanda länge, mycket längre än för andra bruksprodukter. EPS ändrar konsistens (blir mer smetigt än smuligt) efter att man blandad en rejäl stund.

På epscements hemsida står det lite instruktioner om fortsättningen:

Måste EPSCement beläggas med avjämning?
    I normalfallet skall alltid EPSCement beläggas med avjämning eller slipsats. Direkt på EPSCement kan dock EPSilent Ljudmatta läggas när stegljudsdämpande funktion önskas. På ljudmattan läggs sedan avjämning i speciell kvalitet och med specifikt arbetsutförande.

Måste man primerbehandla EPSCementen inför läggningen av avjämningsmassa?
    Nej avjämningen kan läggas direkt på EPSCementen utan förbehandling med primer.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Byggaren Visa inlägg
    Min erfarenhet av EPS är att det är bäst att blanda i en tunna/stor hink med visp och att blanda länge, mycket längre än för andra bruksprodukter. EPS ändrar konsistens (blir mer smetigt än smuligt) efter att man blandad en rejäl stund.

På epscements hemsida står det lite instruktioner om fortsättningen:

Måste EPSCement beläggas med avjämning?
    I normalfallet skall alltid EPSCement beläggas med avjämning eller slipsats. Direkt på EPSCement kan dock EPSilent Ljudmatta läggas när stegljudsdämpande funktion önskas. På ljudmattan läggs sedan avjämning i speciell kvalitet och med specifikt arbetsutförande.

Måste man primerbehandla EPSCementen inför läggningen av avjämningsmassa?
    Nej avjämningen kan läggas direkt på EPSCementen utan förbehandling med primer.
    Tusen tack för ditt svar. Jo länge har det blandats. Jag tror inte att det var får kort tid. Jag har nu lagt på 1 cm avjämningsmassa. Får se i morgon hur det blir. Hoppas att kunna gå vidare med det.

Tack för ditt svar.

Standard

Hej alla, har gjutit ett golv på 10 kvm idag, jag har följt anvisningarna men kan konstatera att det inte kommer att bli bra alls på stora delar av golvet.

Det är delen som lades först som är väldigt porös, som sand. Verkar ha varit för lite vatten trots att jag använt så mycket som jag ska. Kan inte finnas en chans att det ska vara gångbart om 5 timmar.
    Har blandat med tombola, har dragit ut det med rätskiva på avdragsbanor. Vet inte vad jag ska vidta för åtgård i det här läget...förslag någon?

Reg.datum
    b 2008

Standard

Kanske beror det på det som Byggaren nämnde innan i tråden:
    "Min erfarenhet av EPS är att det är bäst att blanda i en tunna/stor hink med visp och att blanda länge, mycket längre än för andra bruksprodukter. EPS ändrar konsistens (blir mer smetigt än smuligt) efter att man blandad en rejäl stund."

Standard

EPS är ingen favorit...gjut med grov/fin betong istället. Det är ett helvete att använda eps. skiten spricker när den torkat, och det blir precis som "bom" i hela konstruktionen

Gäst Gäst

Standard eps cement..

Hej! jag har använt eps en hel del på jobbet. jag använde mer vatten än man ska, sen när jag var klar la jag över en plast, spricker inte lika lätt då.. sen när det är torrt dammsuger man av ytan och primar den tänk på att det måste primas inom 24timmar efter det att man har blandat det annars finns det risk för att det löses upp!!!

eps är ingen favorit hos mej, skulle nog aldrig använda det hemma.. men det är lätt att bära!

Standard

Citat Ursprungligen postat av pixbo Visa inlägg
    Hej alla, har gjutit ett golv på 10 kvm idag, jag har följt anvisningarna men kan konstatera att det inte kommer att bli bra alls på stora delar av golvet.

Det är delen som lades först som är väldigt porös, som sand. Verkar ha varit för lite vatten trots att jag använt så mycket som jag ska. Kan inte finnas en chans att det ska vara gångbart om 5 timmar.
    Har blandat med tombola, har dragit ut det med rätskiva på avdragsbanor. Vet inte vad jag ska vidta för åtgård i det här läget...förslag någon?
    Har själv gjutit en del med EPS cement. Det är inget fel på det alls. Givetvis använder man EPS-cement i stället för vanlig betong, just av den orsaken att man vill han de isolerande egenskaperna. Följer man anvisningarna så går det bra.

Jag trycker INTE att man skall blanda tombola. Köp en 100L hink/balja, och blanda i den med visp.
    Så här står det på EPS hemsida

-"Blandning: 1 säck om 50 liter EPSCement blandas med 6,4 liter vatten. Tillsätt hela vattenmängden först. Blanda alltid hela säcken/ar vid ett och samma tillfälle. Blanda med visp och tunna"

Man skall blanda länge och noga. Sedan låter man blandningen vila ett par minuter, och sedan blandar man lite till. Där efter så är det bara att lägga ut bladningen på ett rent, tort och prime'at underlag. Blanda som det står. Varken med eller mindre vatten. ha inte för kallt eller för varmt. Förvara säckarna i samma rumstemperatur som du skall utföra jobbet i. Tänk också på att det EPS-cementen inte ligger öppet för länge. Lägg på avjämningsmassa, slipsats eller diffusionsspärr inom 3 dygn efter gjutning. Glöm inte att prime'a även då.

EPS är kanon bra och det är inget fel med det.

/Kjell

Liknande ämnen

1. Skruva i EPS Cement
    Av Ingemar i forum Byggmaterial & byggteknik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-10-27, 15:Oct
  2. Problem Assa lås
    Av Axelsson i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-22, 07:Oct
  3. Duschvägg med handfat
    Av JohannaB i forum Inredning