Resultat 1 till 6 av 6

Standard Putsad fasad fuktskadad?

Jag bor sedan ett par år tillbaks i ett hus med den typ av "välkända" putsade fasaden som i hög utsträckning är drabbad av fuktskador. Hur går jag till väga för att få klarhet i om jag är drabbad.
    Kan man på något sätt inspektera själv?

Standard

Som regel kan skadorna inte upptäckas genom endast ut och invändig inspektion. En mätning med speciellt instrument och teknik måste till för att mätningen/skadeinspektionen ska bli tillförlitlig.
    SP har utarbetat en handledning för hur en undersökning av fukt i dessa väggar skall utföras. Lista på företag som utför mätningar finns på http://www.sp.se

Reg.datum
    b 2008

Standard

Hät finns handledningen för hur man ska mäta fukthalten:
    http://www.energispararna.se/archive...%C3%A4ggar.pdf

Standard

Bakgrunden till detta omtalade problem var att man byggde väggarna utan luftspalt och därför "dränerades" inte väggen.

För att se om man har en riskkonstruktion räcker det ofta med att kolla konstruktionsritningen. Kolla med kvalitetsansvarig för ditt bygge om du inte har den.
    Det ska finnas en luftspalt mellan den putsade fasaden och trähuskonstruktionen. Ofta sprutade man putsen på frigolitskivor och det är mellan denna yta och träregelväggen som det måste finnas ett mellanrum för att det ska vara en säker konstruktion.

Standard

Jag kan upplysa om att jag till slut fick ersättning via byggfelsförsäkringen för den fuktskadade fasaden.
    Det kan vara något att tänka på för er som har ett hus som är yngre än 10 år.
    Tänk också att skadeanmäla så fort som möjligt!

Question

Uffe, hur utgick ersättning från byggfelsförsäkringen? Gjorde de om fasaden enligt ursprungligt system eller byggdes fasaden om med luftspalt?

Liknande ämnen

1. Putsad gipsvägg
    Av CalleP i forum Byggmaterial & byggteknik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-11, 12:Dec
  2. Målning grov putsad yta
    Av Kenneth i forum Måla & tapetsera
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-11, 08:Dec

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar