Resultat 1 till 5 av 5

Standard Heltäckningsmatta på betonggolv

Håller på att renovera ett rum i gillestugan i vårt nya hus. I rummet finns idag en linoleummatta som är direkt limmad på betonggolvet. Jag planerar att ta bort mattan och limmet med hjälp av en matthyvel eller mattborttagare.

Till frågorna. Har fått höra att jag kan lägga den heltäckande mattan direkt på betonggolvet. Jag ska inte limma den utan den får ligga "flytande" på golvet.
    Utgör de ev. limresterna som är kvar efter "hyvlingen" något problem? Och, i så fall, hur får jag bort dom?

Standard

Du behöver bara se till så att ditt golv är rent och fritt från damm.
    Sedan lägger du in mattan direkt på golvet, du behöver alltså inte ens limma den så det är en superenkel lösning!

Standard

Det känns inte optimalt att lägga en heltäckningsmatta direkt på ett betonggolv i min värld. Detta på grund av eventuell fukt som kommer upp och följdaktliga mögelproblem.
    Jag hade nog lagt en platonmatta under så att det andas lite i alla fall.

Standard

Har linoleummattan på betonggolvet klarat sig utan problem borde det gå bra med en heltäckningsmatta som rimligen är mer fuktgenomsläpplig än linoleummattan. Var ändå noga med att få bort så mycket limrester som möjligt. Skall man vara noggrann bör golvet slipas, men jag tror inte det behövs eftersom problem med förtvålat lim borde ha uppstått tidigare. Plast- eller linoleummatta på källargolv är inte lyckat. Att det gått bra i ditt hus måste bero på att det inte varit tillräckligt fuktigt, vilket är tur.

Reg.datum
    b 2008

Standard

Jag har för mig att jag läst om "ventilerade heltäckningsmattor" med en liten luftspalt mot underlaget men jag kan inte komma ihåg vem som sålde det tyvärr. Kan kanske vara ett alternativ.

Liknande ämnen

1. Heltäckningsmatta i barnrum
    Av Ella i forum Inredning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-04, 20:Jan

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Avdelare