Resultat 1 till 5 av 5

Hybridvisning

Standard Olja för sibiriskt lärkträ

Vilken olja ska jag använda till min altan, som jag tänker bygga? Jag tänkte använda sibiriskt lärkträ, som ska vara ett förhållandevis vanligt träslag för altaner och andra utomhuskonstruktioner.

Standard

Följande finns att läsa hos villaägarna:
    Lärkträ är ett miljövänligt alternativ till tryckimpregnerat virke och hårt tropikvirke. Det har en naturlig impregnering av hartser, oljor och terpentin, som gör träet mycket motståndskraftigt mot biologisk nedbrytning, röta och svampangrepp.

Till lärkträ ska det vara en träolja som är särskilt lämplig till trä som teak och mahogny.
    Träoljan motverkar sprickbildning, blånad och mögel. Kinesisk träolja är en olja med hög torrhalt, den är en kombination av en fet alkyd och linolja.

Oljan appliceras tills underlaget slutar suga. Vänta sedan ca 20 min och torka bort överskottet med trasa. Oljan ska tränga in i underlaget och inte bilda en film ovanpå virket. Den höga torrhalten gör att oljan inte lämpar sig som grundolja för övermålning med färg. Applicera med pensel, doppning eller med trasa. Det bör åtminstone vara fem plusgrader för att underlaget ska torka.

Tränörd Gäst

Standard

Sibirisk Lärk är INTE mycket motståndskraftigt mot svamp och rölangrepp det är snarare måttligt beständigt. Monteras träet under tak kommer det dock klara sig bra. Vid montering under bar himmel så bör du olja ca 1 gång per år för att upprättahålla en god vattenavsiande yta.

Standard

Vi har en altan hemma som är byggd av sibrisk lärkträ. Visste inte om att man behövde olja den.
    Vi har inte bott så länge i huset men den ser fin ut än så länge i alla fall.
    Vilken olja rekommenderar du att man ska använda "Tränörd" ?

Reg.datum
    b 2009

Standard

Hej Ella!
    Det är sant de flesta tycker att man inte behöver olja lärkträ, själv oljar jag aldrig trall vare sig det är lärk trä eller tryck impaträ. För att hålla rent och öka vattentåligheten är det lika bra att på våren och några ggr under året att tvätta med såpa och vatten, tvätta första 2 ggr. med en fetare blandning ( mer såpa) . Varje gång du tvättar tillför du automatiskt ytskydd med såpan.
    och du får en jämn fin yta. Oljar du ska det ske på våren innan solen torkar ut träet, det är när träet torkar efter vintern och vår regnen som träet spricker, små sprickor är naturligt och hör till trallen. Väljer du att olja finns det många att välja på de flesta är onödigt dyra och innehåller ofta mycket förtunnings och torkmedel och lite olja, själv använder jag till mina uppdrag Kokt linolja som blandas med terpentin, då vet jag hur mycket olja jag tillför trallen,
    Blanda första behandlingen lite tunnare olja/terp 70/30-60/40 pröva alltid på provbit först.
    Blir det en fin sommar med många soldagar behöver träet behandlas fler ggr.
    På samma sätt behandlar jag teak dörrar.
    Leifjuno

Liknande ämnen

1. Bygglov för bergvärme
    Av RainMan i forum Bygglov
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-12-01, 22:Dec
  2. Färgspruta för väggfärg
    Av Magenta i forum Måla & tapetsera
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-09, 08:Dec
  3. Bygglov för Altan
    Av Sermik i forum Bygglov