Resultat 1 till 5 av 5

Standard Vattenskada i badrum

Vi har haft en vattenskada i badrummet. Försäkringbolaget skickade hit en hantverkare som skulle åtgärda skadan. Jag tyckte att hantverkaren slarvade med jobbet och kontaktade då försäkringsbolaget. Det har varit många turer i detta ärendet, men nu säger mitt försäkringsbolag att jag själv ska kräva att hantverkaren åtgärdar felet..det bordeväl räcka med att jag bara kontaktar mitt försäkringsbolag så ska väl dom lösa detta eller hur fungerar det egentligen??

Standard

ett alternativ är ju att kontakta A.R.N.

Standard

Tyvärr är det nog inte fullt så enkelt. Normalt är försäkringsbolaget endast finansiärer av själva reparationen medans hantverkaren är den som utför själva reparationsarbetet. Som regel är det alltså du som beställare av arbetet och blir det fel i tjänsten så ska du reklamera felet till hantverkaren.
    Men det är klart att du även ska kontakta försäkringsbolaget om du är missnöjd med reparationen. I praktiken kan de ofta hjälpa till att trycka på så att hantverkaren gör det han ska göra.

De flesta bolagen har numera rutiner där de ser till att det tydligt framgår att det är konsumenten som står som beställare av arbetet, även om det i praktiken ofta är försäkringsbolaget som anlitar och upphandlar tjänsten hos hantverkaren. Vissa bolag har till och med klargjort partsförhållandet i sina försäkringsvillkor.
    Så om du är missnöjd med arbetet tycker jag du omgåeende ska begära att försäkringsbolaget inte betalar full ersättning till hantverkaren. Du har alltid möjlighet att innehålla en del av ersättningen om arbetet inte är utfört på rätt sätt och den rätten förlorar du inte även om det är en ersättning som ditt försäkringsbolag ska betala.

Standard

Vi har bott i vårt hus nu i drygt ett år. Huset är från 1969 och det enda som de förra ägarna har lagt energi på är att renovera det stora badrummet. Badrummet såg fräscht ut tyckte vi men samtidigt så tyckte vi att det var lika bra att få hela huset beiktigat av Anticimex. Anticimex gjorde sin besiktning, vi betalade för den, i besiktningsprotokollet kunde man läsa ungefär det man kan förvänta sig av ett hus som är så pass gammalt. Allt som stod angående badrummet som var nyrenoverat 2006 var att golvbrunnen ej var renoverad i samband med övrig renovering...

Nu har vi som sagt bott här i drygt ett år och märkt att fogarna börjat släppa på vissa ställen, på en platta "knakar" det lite under när man sätter tyngd på den samt att det kan pysa lite luft upp ibland även lite vatten kan komma upp så det finns vatten under.

Detta gör självklart att vi börjar fundera på om det är korrekt gjort, hur går vi vidare med en sådan sak. Är väl införstådd om köparens undersökningsplikt men det går väl inte att ta bort klinkers för att kontrollera tätskiktet under... Om det nu är så att det inte finns något tätskikt under så måste det ju vara ett dolt fel, eller. Om inte så vad är då ett dolt fel? Hur ska vi gå vidare, täcker försäkringen eller bör den förra ägaren betala detta. Tacksam för svar då vi inte vet vad vi ska göra.

Standard

För att försäkringen ska gälla vid vattenskador i badrum krävs att badrummet är byggt/renoverat enligt de normer som finns för våtrum. Golvbrunnen är det kanske känsligaste stället i ett badrum när det gäller risk för vatenskador. Det låter därför märkligt om man renoverar hela badrummet utan att säkerställa att golvbrunnen fungerar ihop med det nyrenoverade. Att Anticimex vid besiktningen påpekade förhållandet borde ha varit en väckarklocka för er att kontrollera om allt stod rätt till och att eventuellt vända er mot säljaren.
    Det är viktigt att ni nu åtgärdar det hela innan det blir större skador. Även om mycket talar för att det inte är en försäkringsskada bör ni anmäla det till försäkringsbolaget så att någon får titta på det och se vad som bör göras.

Liknande ämnen

1. Golvvärme i badrum
    Av Chris i forum Golvvärme
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-08-12, 14:Aug
  2. Renoverat badrum - ej bytt brunn
    Av JoDu i forum Badrum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-12, 14:Aug

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar