Resultat 1 till 7 av 7

Standard Energiberäkning nybygge

Vi håller på för fullt med vår plan att bygga ett nytt hus. Jag ska nu börja räkna på uppvärmningskostnader för att reda ut hur fönsterytor mm. slår på uppvärningskostnaden. Jag är alltså ute efter ett program eller liknande som hjälper mig att räkna ut energiåtgång.
    Alla tips mottages tacksamt!

Thumbs up Enkel energiberäkning

Det är inte hur enkelt som helst att göra en energiberäkning av ett hus.
    Man måste veta m2 och tjockleken på isoleringen i de olika delarna (tak, väggar, golv) samt U-värde för dörrar och fönster. Köldbryggor skall också tas med. De brukar normalt klaras som ett påslag på U-värdet med 20%.
    Ventilationen brukar man sätta till 0.35 l/s m2 om man skall ha ett normalt småhus.
    Sedan tillkomer lite infiltration dvs läckor i väggar etc och varmvatten.
    Kan man tänka sig att räkna huset som att det skall värmas med el så är det ungefär detta som skall vägas in. Ja, man måste veta var i Sverige huset skall byggas. Det är ju lite kallare norrut.

Börja med att räkna ut U-medel, dvs hur bra isolerat huset är. U-medel får vara högst 0.5 W/m2 °C ).

Vill man samtidigt räkna med en värmepump i huset så måste man veta dess värmefaktor och avgiven effekt vid några representativa temperaturer. (Den lägsta temperaturen som VP:n fungerar vid, är bra att börja med. Tag sedan några högre temperaturer kanske +-0, +7 och +15 grader.

Detta blir tungt att räkna för hand.
    Ett lättare sätt är att du använder de siffror du plockat fram och går in på www.energiberakning.se och fyller i dem.

Börja med U-medel. Där kan du prova med olika m2 och isoleringstjocklekar som du själv vill.

Tag sedan Energibalansberäkning, BBR på huvudmenyn för energiberäkningen. Du kan även kolla om huset kan godkännas enligt Boverkets Byggregler, BBR. (Det är ju bra om kommunen också gillar ditt bygge.)

Du kan ju förslagsvis hoppa över det där med värmepumpen till en början. I ditt fall räcker det kanske bara att räkna på själva huset.

Prova själv! Jag tror att du klarar detta på egen hand. Återkom här annars om du behöver ytterligare hjälp.

Mvh
    S

Standard

Hej S:et,

Du verkar ha koll på hur man gör energiberäkningen på energiberäkning.se
    Jag är antagligen väldigt korkad,men när man lägger värdena på tex ytterväggarna. är det den totala kvm ytan på väggarna som ska läggas in eller är det byggytan?

Mvh
    Pimme

Standard U-värde - beräkning

Hej Pimme

Jag är inte riktigt säker på vilken beräkning du vill göra... men
    Om du vill räkna ut det genomsnittliga U-värdet (= hur bra huset är isolerat) för huset så väljer du "U-medel" på menyn till vänster. När den nya sidan dyker upp får du fylla i uppgifter om fönster, dörrar, väggar, tak och golv.

1. När det gäller fönster och dörrar brukar tillverkaren skriva i sina broscyrer vilket U-värde den har. Det finns kanske rentav uppgift om hur många kvadratmeter [m2] en sådan dörr eller fönster är. Då är det bara att ta skriva in dessa siffror och klicka OK. Tag en fönstertyp i taget och hur många m2 du har av denna typ. Därefter en dörrtyp i taget på samma sätt. Detta är det enkla fallet.

2. Men huset består ju av väggar, tak och golv också. För varje sådan del kan man mata in (välja) material och dess tjocklek. Det kan vara träpanel, luftspalt, asfaboard, mineralull och gips för en vanlig vägg. När du registrat in detta för exempelvis en vägg (och fyllt i antal m2 för denna vägg) klickar du på knappen "OK spara denna byggnadsdel". Ser väggkonstruktionen likadan ut för alla väggar tar man givetvis och skriver in uppgift om m2 för alla dessa tillsammans, med en gång.
    Sedan tar du taket. Och sedan golvet på samma sätt. Använd 15% regelandel och +20% för köldbryggor så hamnar du på ett realistiskt U-medel-värde.

Till höger på skärmen ser du vilka delar av huset som du registrerat. Och ett genomsnittligt U-väde för dessa har räknats ut (blå färg).

När du har registrerat in alla delar (fönster, dörrar, väggar, tak och golv) så har du ditt genomsnittliga U-värde nere till höger på skärmen (blå färg). Det är detta värde som inte får överstiga 0,5 enligt gällande byggregler.
    Detta uträknade värde kan du senare ha nytta av i din Energibalansberäkning. Där använder man hela byggnadens omslutande area [m2] eftersom man nu vet det genomsnittliga U-värdet.

Alternativt

Om du bara vill räkna ut u-värdet för en vägg kan du hellre gå in på "Tilläggsisolering" till vänster i menyn på skärmen.

Hoppas det går bra! Annars får du höra av dig igen.

S:et

Standard

S:et du är en klippa. ska försöka tråckla mig vidare, trögskallen här återkommer säkert med fler frågor,
    stort tack för hjälpen.

Mvh
    Pimme

Standard Företag

Vet inte om det löst sig för dig ännu, men man kan ju alltid ta hjälp av företag. Troligen får man väl inte nämna namn på detta forumet, men ett som heter JK Energiprojektering vet jag med erfarenhet hade bra priser jämfört med många andra. Ta gärna bort meddelandet om man nu inte får nämna företag.

Standard

De fillowing saker kommer att hjälpa dig att planera för att bygga energieffektiva bostäder Tak och loft, skalmur, solid vägg, våning, Djupgående-proofing, Isolerande fönster, Isolerande tankar, rör och radiatorer.

Liknande ämnen

1. Pruta på nybygge
    Av Jossan i forum Bygga hus & hustillverkare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-18, 13:Dec

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Avdelare