Resultat 1 till 5 av 5

Standard Fuktskada i källaren

Vi har fått fuktskador i källaren på vår villa. Försäkringsbolaget som varit hemma hos oss håller med om att det är fuktigt men menar att det inte är rör som läckt eller att vatten kommit upp ur avloppet.
    De menar att dräneringen runt huset är bristfällig och att vatten trängt in genom väggarna eller från golvet.
    Är lite förtvivlad då de säger att vi inte kommer få någon ersättning, finns det inget sätt att få ersättning från försäkringsbolaget?

Standard

För att du ska kunna få ersättning från ditt försäkringsbolag så måste du visa att det inträffat en ersättningsbar skadehändelse. Om det är frågan om fuktgenomträngning och alltså inget läckage genom rör eller från avlopp är det nog tyvärr fråga om en skada som beror på bristfällig dränering. Sådana skador ersätts inte via villaförsäkringen.

Under alla omständigheter måste du nu antingen åtgärda skadan själv eller ta dit en byggentreprenör.
    Om det under reparationsarbetet visar sig att det är läckage från exempelvis ett rör ska du naturligtvis kontakta försäkringsbolaget igen för en ny besiktning.

Reg.datum
    b 2008

Standard

Tråkiga problem..

För de allra flesta försäkringsbolag gäller att de skall stå för alla kostnader fram till felet har konstaterats. Jag vet inte hur de kom fram till att inga rör hade läckt men jag tycker du kan prova att begära att de skall riva upp golv/väggar så att man 100% säkert kan konstatera att inga läckage förekommer. Då har du i alla fall fått hjälp med att bli av med allt skadat material kostnadsfritt.

Gäst Gäst

Standard Fukt i källare??

Tipset att kräva utredning är helt förkastligt!!!!!!!!!!!!!!!
    DU får själv stå för ev kostnad för att bevisa ev läckage.

Reg.datum
    b 2008

Standard

Jag har haft 3 st olika skador de sista 2 åren i mitt hus. Vid samtliga tillfällen har mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) inte vetat direkt om det varit ersättningsbart eller inte. De har då själva gjort en utredning för att konstatera och de sa att den utredningen behöver aldrig jag betala även om de kommer fram till att det inte är ersättningsbart. Kanske beror det på vilket försäkringsbolag man har men i mitt fall har "bevisbördan" legat på försäkringsbolaget.

Liknande ämnen

1. Klinker i källaren
    Av RainMan i forum Golv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-30, 09:Sep
  2. Nyinflyttade med fuktskada
    Av Roger i forum Juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-02, 22:Dec

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar