Resultat 1 till 4 av 4

Standard Plantera häck (snabbväxande)

Vi har ganska nyligt flyttat in i vårat hus och nu är det så att vi inte har någon häck utan bara staket mot gatan och rätt mycket insyn mot våran gård vilket vi helst vill slippa. Jag undrar därför lite vad gällande häckar för det känns som det enda alternativet och speciellt snabbväxande sådana.

Hur höga är dom till en början? Hur fort växer dom?
    Behövs konstbevattning? Hur mycket isåfall?
    Växer dom långsammare efter några år? Behöver man klippa dem ofta?
    Vad får man räkna per meter + "installations"-kostnad?

Standard

Citat Ursprungligen postat av andy_maniac Visa inlägg
    Hur höga är dom till en början? Hur fort växer dom?
    Den mest sålda snabbväxande häcken gissar jag på är Thuja. Vi köpte denna typen i våras, 60 -> 80 cm höga men dom finns i andra storlekar.

Jag har postat några bilder i mitt galleri på hur mycket dom växt på några månader. http://www.hus.se/galleri/galleri641.html

Det sägs att dom mestadel rotar sig första året men våra är iaf över en meter nu. Vissa ännu högre.

Behövs konstbevattning? Hur mycket isåfall?
    Vi köpte 250 plantor så för oss var det ett måste. De som sålde plantorna till oss sa att en riktigt genomvattning behövs direkt (1 minut per planta) och efter det ca 8-10 liter varannan dag om det är torrt väder. Denna sommaren var kruttorr här i västra götaland så vi har vattnat över 300 m3. Skulle jag gjort det manuellt så hade jag stått med vattenslagen i handen 5 timmar per dag.

Jag köpte 150 m Micro-Drip Droppslang av gardena, kostade 500 kr per 50 m. Det kopplade jag till en enhet som automatisk sätter på vattnet varannan dag i x timmar. Kostade 199 kr på Cheapy

Allt har funkat kanon hela sommaren.

Växer dom långsammare efter några år? Behöver man klippa dem ofta?
    Som jag har fattat det så är det tvärt om, ju mer den rotar sig ju mer växer den.

Vad får man räkna per meter + "installations"-kostnad?
    Vi gav ca 50 kr per planta och dom sitter med c/c 40 cm. Så plantorna var 125 kr per meter. Plus jord + slang + vatten.

Standard

Jag hoppar in och kapar tråden med några tilläggsfrågor ang thuja.
    Huset vi har precis köpt har på baksidan av tomten thuja. Den planterades för 2-3 år sedan och har fått växa helt fritt. Jag tror att thujahäcken är närmare 2m på vissa ställen!

Kan man beskära thujan för att få den formad som en snygg och rätvinklig häck?
    Hur går man isf tillväga? Alla tips och ideer mottages varmt.

Reg.datum
    b 2006

Standard

Man ska klippa thuja när den nått önskad höjd. Låt den vara lite bredare nere än uppe så inte botten av häcken blir ful av solbrist. Viktigast är att inte kapa toppen förrän man är nöjd med höjden.

Liknande ämnen

1. Snabbväxande häck?
    Av Linda i forum Utomhus
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-06, 22:Feb

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Avdelare