Resultat 1 till 6 av 6

Standard Vitvaror Tvätt o Tork

Hej,

Vi står i begreppet att köpa både tvättmaskin och torktumlare. Vi hyr huset vi bor i och ska ta med oss tvättmaskinen och torktumlaren när vi flyttar. Den befintliga tvättmaskinen är centrifugering på 500 varv....

Har någon tips på märke och modell som ni gillar både på tvätt och tork?

På torktumlare så finns det trumma med både matt och blank yta innuti där den förstmämnda är billigare. Har någon erfarenhet av sådana? Blir det mkt sämre? Risk för repor och rost på sikt eller iaf noppriga kläder sa säljaren av vitvaror.

Tack på förhand!
    Villrådig

Reg.datum
    b 2007

Standard

Prisjakt är alltid ett bra ställe att börja leta på.
    Här är en lista på tvättmaskiner, ordnade efter popularitet. Här är en lista med torktumlare.

Personligen skulle jag absolut välja en torktumlare med blank yta, det sliter på kläderna tillräckligt mycket som det är utan att använda en matt yta.

Reg.datum
    b 2007

Standard

Centrifugering med 500 varv låter väldigt lite

Du spar både torktid och således energi om du väljer tvättmaskin med högre varvtal

Vår tvättmaskin har 1400 som högsta varv

Standard

Hej!

Det var ju länge sedan denna tråd var aktuell så du har naturligtvis köpt dina vitvaror och jag hoppas att du är nöjd med ditt köp. Här kommer trots det några punkter ur en längre checklista. Det finns ju andra som skall köpa vitvaror som jag hoppas kan ha glädje av dessa punkter:

* Effektivitet
    * Går luckan att öppna ordentligt där den kommer att vara placerad?
    * Hållbarhet
    * Inköpspris och driftekonomi
    * Ljudnivå
    * Miljömärkt, miljövänlig och energisnål.

osv.

Dessa punkter är plockade ur en lista som i första hand avser köp av kyl och frys men många punkter gäller för inköp av vitvaror över huvudtaget.
    Lycka till!

Holger Wästlund

Standard

Är det någon som känner till om det finns tvättmaskiner som har funktionen att man ansluter den både till varmvatten och kallvatten separat och den blandar temperatur själv beroende på behov och programval?

Idag har jag en blandventil från varm och kallvatten som ständigt matar med ljummet ca 30 °C vatten, men det gör att den inte behöver värma vatten på el nått nämnvärt, men den sköljer också i ljummet vatten, det är inte riktigt optimalt även om elräkningen blir minimal så går det mer ved.

Standard

En modern 7kg tvättmaskin drar ca 1.2 kW per tvätt, jag tror inte det är värt besväret att köra på varmvatten.
    Det tar väldigt många år att tjäna några pengar på att köpa en sådan maskin om du inte får den gratis.

Liknande ämnen

1. Rostfria vitvaror
    Av EmmaBro i forum Inredning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-01-04, 20:Jan
  2. Vitvaror
    Av Husmusen i forum Energitermer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-12-27, 06:Dec

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar