Vill du skriva inlägg? Bli medlem

Mäklararvode

Registrera Medlemslista Dagens inlägg RSS
Svara
Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
  Citera  #1  
Gammal 2009-11-18, 09:16
sussitopp sussitopp är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Standard Mäklararvode

Vi ska sälja vår gamla villa och bygga nytt hus istället. Hur mycket är rimligt att betala i mäklararvode egentligen=
Betalar man en procent baserat på försäljningspriset, eller kan man komma överens om ett fast belopp? Räknar med att få ca 2 miljoner för huset.
Mottager gärna tips, tankar och erfarenheter från er som sålt.
  Citera  #2  
Gammal 2009-12-07, 10:00
Maria-H Maria-H är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Dec 2008
Det normala är att mäklaren får procent på försäljningssumman men inget står skrivet i sten. Det handlar om prata med flera olika mäklare och höra vad de kan tänka sig för provision. Vidare skiljer sig storleken på provisionen ganska mycket beroende på vart i landet du finns, storstädernas arvoden skulle jag tippa på ligger runt 2% medans i mindre orter kanske man betalar 5-6%.
Sen kan man alltid förhandla sig till kringtjänster såsom flyttstädning,homestyling osv så det finns alltid möjlighet att göra en bra affär om man ställer lite krav på mäklarna. Exempel på extern tjänst.

Sist men inte minst tycker jag personligen att det är viktigt med en bra kemi med mäklaren. Ta reda på hur de tänkt att marknadsföra objektet, hur kommer gå budgivningen gå till osv. Det är bra att vara insatt i allting som händer och en bra mäklare håller dig underrättad.

Lycka till med din försäljning!
  Citera  #3  
Gammal 2009-12-23, 09:20
Masens avatar
Masen Masen är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Dec 2008
Jag har en god vän som jobbar som som fastighetsmäklare och enligt honom blir det vanligare o vanligare att mäklare använder sig av fasta arvoden istället för en procentsats. Jag tror att de flesta tycker att det är en bra utveckling då det är tryggt för kunden att veta redan från början hur mycket de skall betala i arvode till mäklaren.

Säkerligen har alla internet, fastprisaktörer drivit på den utvecklingen.
  Citera  #4  
Gammal 2009-12-29, 09:06
Nia Nia är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Sep 2009
Det är viktigt att lägga lite tid att undersöka vilka mäklare det finns på marknaden och ställa dom mot varandra.
Jag tycker helt ärligt att det är skandal att mäklare kan tjäna upp till 100.000 kr för en såld villa i en mellanstor stad. Det skulle med en normal lön innebära en arbetsinsats på 4-500 timmar för mäklaren vilket givetvis bara är löjligt. I de flesta andra yrkena tar man betalt för utfört jobb via timpenning eller liknande medans fastighetsmäklare ska jobba med provision i procent.

Nä se till att ställa mäklarna mot varandra och be dom förklara hur rimligt det är att de tar 5% på din 2 miljoners villa, be dom spalta upp vilka kostnader de ska täcka för att behöva ta så stor del av DINA pengar.
  Citera  #5  
Gammal 2010-03-30, 20:54
Torpägaren Torpägaren är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Mar 2010
Bra tips allihopa som givits. Jag har ännu ett litet tips.
Det går att förhandla fram en trappstegsmodell vid försäljning. Om Sussitopp tror att hon kan få ut två miljoner kan en ersättning utgå med en viss (ganska låg) procent för försäljningspriset upp till denna nivå. Om mäklaren däremot lyckas sälja för ett belopp över två miljoner så får mäklaren en högre procentsats på det belopp som överstiger två miljoner.
Det gäller dock att mäklaren inte går åstad och skapar en budgivning bara för att få högsta beloppet. Det är inte det det handlar om. För en budgivare som inte fullföljer köpet alternativt en köpare som tycker att de betalt ett överpris är givetvis ingen bra budgivare/köpare. SÅdant kan straffa sig i längden. Så ett sådant här förslag skulle jag enbart ge till en seriös och ansvarsfull mäklare som morot för att arbeta lite extra för att marknadsföra objektet och engagera sig lite extra på just mitt objekt.

Men det finns som sagt alternativ och det är alltid en förhandlingsfråga mellan mäklaren och säljaren. Gå inte på att de säger att "de tar alltid".....
  Citera  #6  
Gammal 2010-09-24, 10:26
Rätt Mäklare Rätt Mäklare är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Sep 2010
Standard Beror på vad som ingår.

Arvodet i sig är inte så intressent. Det beror helt och hållet vad som ingår. Hur engagerad är mäklaren? Hur många visningar? Hur kommer min bostad annonseras ut? Vad för kringtjänster ingår, homestageing, lånerabatt, flyttstäd.

Det gäller att ge dig själv de bästa förutsättningarna till en bra affär. Skillnaden det kan göra på slutpriset är mycket större än vad du kan spara på arvodet.

Frank

www.rattmaklare.se
  Citera  #7  
Gammal 2011-08-10, 15:20
MäklarOfferter MäklarOfferter är inte uppkopplad

Medlem
Reg.datum: Aug 2011
Standard Mäklararvode

Håller med många av er att det kan vara svårt att veta vad som är ett vettigt arvode, men även som Frank säger vad man faktiskt får för det mäklararvode man faktiskt betalar.

Tror inte många av oss kan säga att vi har koll på alla typer av arvoden, procentsatser, fasta arvoden eller arvodestrappor. Än mindre vet vi kanske vem som är den bästa mäklaren.

Som säljare av en bostad bör man alltid jämföra olika mäklare men akta sig för att enbart titta på pris då det trots allt handlar om trygghet och även vad man i slutändan får ut för sin bostad.

Man kan antingen jämföra mäklare på egen hand eller använda någon av de tjäsner som finns tillgängliga idag, exempelvis vår jämförelsetjänst av mäklararvoden och mäklare.
På så sätt få man en bättre helhetsbild av vad olika mäklare erbjuder och kan lättare hitta den mäklare som passar en själv bäst, även om man jämför själv.

//Erik
MäklarOfferter
www.maklarofferter.se

Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Forumhopp